Vaskemidler og husmortendenser

Jeg lovet jo at jeg skulle skrive noen ord om erfaringer jeg har gjort med å vaske plagg strikket i Shetland soft. For å være helt ærlig, så var jeg litt forutinntatt da jeg gjennomførte min lille vasketest. I ført småblomstret forklekjole og høyhælte sko hadde jeg allerede bestemt meg for at denne testen skulle bevise at Nylonvask er best til alt – også til å vaske ull.

Ikke aller best til å vaske ull.

Ikke aller best til å vaske ull.

Men faktisk har jeg måttet revurdere den oppfatningen. Jeg vasket de små babyluene med hver sitt vaskemiddel: Nylonvask, Nøytral ullvaskemiddel og Milo. Etter skylling og tørk har et panel, bestående av meg selv (fremdeles iført småblomstret forklekjole), Strikkepanja og to ikke-strikkeinteresserte spesimenter som vi hadde hjemme, på vitenskapelig vis utført sniffe- og pusetesten.

Panelet var enstemmig enig i at det er Milo som gir det mykeste og mest velduftende plagget*.

Tja, hva skal en stakkars husmor da gjøre med Nylonvasken sin? Heldigvis er Nylonvask et svært allsidig vaskemiddel som er aller best til tre andre husmoderlige sysler: vindusvask, vask av dusjkabinett i glass og håndvask av bh. Med fare for å høres ut som en reklame fra Hjemmet anno 1955: Min Nylonvask gjør overflatene i huset skinnende rene! Og ettersom det kun var en nyanseforskjell i det ferdige resultatet i luetesten, så fungerer Nylonvasken egentlig svært bra til ullvask også.

Moderne kvinner der ute: prøv. Det er et helt fantastisk produkt.

*Det var ikke spesielt stor forskjell på de ferdigvaskede plaggene. Luen som ble vasket i Milo var litt mykere og luktet svakt av Milo-parfymen. De to andre luene luktet mer nøytralt og var noe mindre myke.

8 kommentarer »

  1. mimouna said

    Så morsom test! Nylonvask krever nok blomstrete husmorforkle vil jeg tro ja. *fnis* Kanskje jeg må kjøpe en tube for å prøve?

  2. Må si jeg lurer litt på hvordan, og hvorfor, du kom fram til at Nylonvask ville være et passende ullvaskemidel…? hihi

    • Unsepus said

      Chocolatehead: det er faktisk ikke så irrasjonelt som man skulle tro. Det står i pakningsvedlegget at Nylonvask er velegnet til å vaske ull med 🙂

  3. Juni said

    Har alltid brukt nylonvask til vinduene mine, men har aldri tenkt på dem til ullvask. Jeg pleier å bruke enten Milo eller en lanolinsåpe fra bånsull.

    Skal prøve nylonvasken på dusjen neste gang:)

  4. Merete said

    For en som daglig jobber med masse ting med pakningsvedlegg er jeg imponert; er det noen som leser dem? Inntrykket er nemlig at himla mange ser på pakningsvedlegg som emballasje.

    Nylonvask har jeg bare hørt om til vindusvask, og det bedriver man da ikke?

  5. Greta said

    eg holder meg til milo til ullvask. er så fornøgd med det at eg ser ikkje vits i å prøve noe anna.Eddik vann er det beste på vinduer spesielt ute

  6. Guro said

    Fantastisk test! Har i årevis brukt nylonvask til stort sett det meste. Aldri iført blomstrete husmorforkle og høyhælte sko, men dog… Reiser for eksempel ikke på ferie uten en tube nylonvask i bagasjen. Til ullvask bruker jeg likevel stort sett Milo, på grunn av lukta, og fordi jeg mistenker at gubben kunne blitt ørlittegrann forvirra hvis «skjøre tekstiler» skal vaskes med det samme som bilen.

  7. Arild said

    Selv har jeg oppdaget nylonvask tar flekker på ull og slike som ikke Milo tar. Litt rett på flekken, ermene på en lys ull genser, etc, la virke en stund. Skyll litt og rett i maskinen med Milo. Den har en litt annen sammensetning enn Milo, sikkert derfor den virker bedre på noen typer skit.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar