Malsenkoften

malsenkoften_ferdig

For en god måneds tid siden ble jeg spurt om jeg ville ta med meg litt garn og delta på strikketreff på Sjølingstad ullvarefabrikk. Invitasjonen kom heldigvis på en dag jeg følte meg litt impulsiv, så jeg sa ja takk og bestemte meg i samme øyeblikk for at jeg ville ha mønsteret til Malsenkoften ferdig til strikketreffet. Jeg har heldigvis flinke og effektive folk med på laget, så med uvurderlig og helt uunnværlig hjelp fra Solveig/Surrehue, så ble Malsenkoften og mønsteret ferdig med god margin til avreisen til strikketreffet. Publisering natten før treffet regnes som god margin, ikke sant? Solveig har også tatt de avsidig fine bildene av Malsenkoften mot dramatisk himmel *elsk*

malsenkoften_ferdig2

Malsenkoften er en litt leken tilnærming til tradisjonskoftene. Mønsteret i bærestykket inneholder en lubben spurv som har forsynt seg godt på fuglebrettet, sammen med hans kulerunde lille fuglevenn. I tillegg er det blomster og små mønsterranker i friske farger. Skulle man ikke føle samhørighet med små, tjukke gråspurver, så inneholder mønsteret også et alternativt diagram på noen mer elegante og noble fugler. Selv følte jeg at det var spurvene som kvitret høyest.

Du trenger en hovedfarge, en bunnfarge til mønsteret og 3 mønsterfarger om du vil strikke Malsenkoften. Jeg har brukt Shetland soft med Tistel som hovedfarge, hvitt som bunnfarge i bærestykket og Cerise, Solskinn og Mynte som mønsterfarger.

Mønsteret på Malsenkoften kan kjøpes her for kr. 40,-

malsenkoften43

Malsenkoften er forøvrig strikket fra toppen og ned, med rundstrikket bærestykke. Den er strikket rundt med klippekant og klippes opp til jakke når du har strikket ferdig. Malsenkoften har litt innsving i livet, og mønsteret beskriver også en alternativ bol med høy ribbstrikket vrangbord.

3 kommentarer »

  1. Huldr said

    Veldig fin kofte! Fine farger i denne, Tistel er virkelig nydelig! Og knalltøffe bilder!

  2. Siri said

    Lekker!😀

  3. Anne Marie said

    Så fin den er og så nydelige farger!!!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

