oh, babies, where art thou?

Heldigvis sammenfaller min iver etter å prøve alle Shetland soft-fargene med et høyt antall babyer som ventes i vennekretsen. Tre av de kommende babisene blir etter all sannsynlighet premature og kan kanskje trenge hver sin bittelille nøstebarnlue.

babyluer

Luene er strikket i fargene Porcelain, Calypso og Sunshine. Alle disse fargene er akkurat ørlite granne melerte (eller kanskje det man vil kalle semi-solid på engelsk?). Det vil si at det er en og annen ton-i-ton sjattering som bryter opp hovedfargen og gir fargespill i plagget. Jeg syns at dette er en helt nydelig effekt som gjør at fargen virker rikere og mer levende. Ah. Nok svermeri.

babyluer2

Disse luene er raske og lettstrikkede og har forhåpentligvis en god passform. Jeg har brukt oppskriften på «lettstrikka babylue» fra nøstebarnboken og har strikket snorer som i-cord over to masker. Jeg må si at jeg ble litt usikker på hvor lange slike snorer burde være – er det noen som har en tommelfingerregel for det?

Siden luene kanskje skal brukes i den aller første tiden, har jeg hoppet over pynt og heklekanter.

Luene har fått hver sitt bad etter at de var ferdige – jeg skal komme tilbake til dette i en senere post, men jeg har testet ut litt ulike typer vaskemiddel. Etter vask er de i alle fall blitt deilig bløte, bitte litt pusete og dufter friskt og nøytralt.

Babyluer

Garn: Shetland soft fra Malsen og Mor

Garnforbruk: ca 10 gram per lue

Pinne nr. 2,5 og 3

Mønster: Lettstrikka babylue fra Strikk til nøstebarn

Underholdning: Ca én episode Mad Men sesong 2 per lue + den meget gjennomsnittlige romantiske komedien Carolina mens jeg strikket snorer.

9 kommentarer »

  1. mono said

    Supersøte små luer!! =)

    Jeg vil gjerne ha info om vaskingen av dette garnet! Har strikket ferdig en lue som skal vaskes i dag. =)

    God søndag!

  2. Merete said

    Neineinei- ikke frist mere med garnet! Jeg er hodestups i semisolide farger, det er så vakkert! Og luer er kjekke barselgaver, en kan ikke få for mange.

  3. Åh, jeg er veldig glad i melerte garn! Lettere forelsket, faktisk. Har bestilt noen prøvenøster og gleder meg til å strikke av det!

  4. Strikkepanja said

    Så utrolig skjønne huene ble🙂 Fargene er som snop.

  5. Greta said

    Hei. først vil eg takk for garnet som låg å venta på meg da eg kom hjem. Det såg velg fint ut. Spent på kva eg lager av det.
    Søte luer. Kjekt med slike gaver.
    Eg veit ikkje kva garn du skal ta inn, masse vakre farger nå i høst og det liker eg. Lilla er en fin farge og alle høstfarger liker eg.
    Ha ei kjempeflott uke videre

  6. Søte! Gleder meg så til å strikke av garnet, men må bare gjøre ferdig noe annet først! Og dette med at garnet er melert er det jeg liker så godt med det! Virkelig liv i garnet uten at det blir for mye uro🙂

  7. […] faktisk har jeg måttet revurdere den oppfatningen. Jeg vasket de små babyluene med hver sitt vaskemiddel: Nylonvask, Nøytral ullvaskemiddel og Milo. Etter skylling og tørk har […]

  8. Margrethe said

    Så søte luer. Jeg er så glad i sukkertøysgarnet mitt, selv om jeg ikke har hatt særlig tid til å strikke enda!

  9. […] Mina og Nora! For ikke så lenge siden brukte disse frøknene og broren deres ørsmå sokker og bittesmå luer – nå er de blitt store og har en litt mer voksen smak. Heldigvis stiller alle tre som […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

