Patentstrikk

Patentstrikk er en en strikkemåte som er blitt glemt og avleggs blant strikkere i dag. Mange tror at det er veldig komplisert og vanskelig å lære patentstrikk. Denne siden vil vise deg at det er utrolig enkelt og veldig gøy! Patentstrikk er en teknikk som gir luftige, myke og elastiske plagg, med en ribbet struktur som er dekorativ og lekker.

Det finnes flere måter å strikke patentstrikk på. De fleste norske instruksjonene viser to ulike teknikker som gir tilnærmet samme resultat. Mange forbinder gjerne patentstrikk med den metoden hvor man strikker i masken under den masken som henger på strikkepinnen. Metoden som vises her er litt annerledes og gir et mye mykere og mer frodig resultat.

Patentstrikk strikkes med et maskeantall delelig på 2. Siden resultatet blir så luftig trenger man færre masker enn ved f.eks. ribbestrikk. For å få et luftig og lett resultat er det lurt med relativt tykt garn og gjerne litt større pinner enn man egentlig hadde tenkt å bruke.

Den første raden i mønsteret strikkes kun én gang, deretter gjentas rad 2 om og om igjen.

Legg opp et maskeantall som kan deles på to.

Rad 1 – kun den aller første omgangen:

strikk 1 maske rett,

så:

hold tråden foran strikketøyet, ta en maske vrangt løst av, legg tråden over høyre pinne (som i et kast). Gjenta dette, avslutt med garnet foran strikketøyet, ta den siste masken vrangt løst av.

Rad 2 – alle pinner bortsett fra den første strikkes slik:

Strikk 1 maske rett

hold tråden foran strikketøyet, ta en maske vrangt løst av, legg tråden tilbake over høyre pinne (som i et kast), strikk 2 sammen (her strikker du én maske og ett kast fra forrige omgang sammen). Gjenta dette, avslutt med garnet foran strikketøyet, ta den siste masken vrangt løst av.

De to maskene som skal strikkes sammen i rad 2  ligger greit sammen i en liten gruppe. Dermed er det lett å unngå å strikke feil masker sammen.

Skal vi ta det med bilder?

Tråden foran strikketøyet, én maske vrangt løst av

Vi er her på rad to – som er den raden som gjentas på hver pinne i mønsteret.

Den første masken er strikket rett. Tråden vi strikker med legges så foran strikketøyet, og vi tar én maske løst av som om vi ville strikket den vrangt.

Legg tråden tilbake over høyre pinne

Vi legger tråden tilbake bak strikketøyet, og plasserer den over høyre pinne. Slik danner vi et kast.

Med kastet over høyre pinne strikkes to masker sammen

Tråden/kastet ligger over høyre pinne og vi strikker så to masker sammen.  Hvis vi kikker på forrige bilde, ser vi at de to maskene vi nå strikker sammen er et kast fra forrige omgang, og en vanlig strikket maske.

Tråden foran strikketøyet, en maske vrangt løst av

Og nå er det bare snakk om å gjenta seg selv. Tråden legges foran strikketøyet, en maske tas vrangt løst av.

Legg tråden over høyre pinne

Legg tråden tilbake over høyre pinne. Jeg liker å holde den på plass med pekefingeren mens jeg forbereder meg på å strikke de neste to maskene sammen.

Strikk de neste to maskene sammen

Så strikkes de to neste maskene sammen (en vanlig maske og et kast fra forrige runde).

Det er faktisk alt. Husk at rad 1 bare strikkes en gang, deretter gjentas rad 2.

2 kommentarer »

  1. […] I Vridd og Vrang-prosjektet holder Strikkepanja og jeg på å utarbeide en rekke forskjellige oppskrifter. Noen av dem har vi lagt ut i Vridd og Vrang-bloggen. Den siste oppskriften som er publisert i bloggen er Enkle Even, en enkel og tøff hals som passer like bra både til herre og dame. Den er strikket i vår favoritt: patentstrikk. For de som lurer på om de kan strikke patentstrikk: det kan du helt garantert! Her ligger en forklaring med bilder. […]

  2. Babben said

    Takk for kjempebra forklaring🙂 nå fikk jeg det til her!