Der var du ja, Boblehuen!

bobleluer2

Jeg har hatt et særdeles hyggelig gjensyn med min gamle venn Boblehuen de siste dagene. Boblehuen var et av de første mønstrene Malsen og Mor slapp ut i den store verden – den gang Strikkepanja og jeg laget noen mønstre sammen og kalte oss for Vridd og Vrang. Dette var i 2009, akkurat da Malsen og Mors nettbutikk var helt i startgropen og vi trodde at vi skulle bli store mønsterdesignere. Boblehuen ble til litt tilfeldig, som et biprodukt av barnejakken Hubba Bubba-jakken. De boblene var jo bare alt for fine til å ikke bruke til flere ting!

Det har jo skjedd en del siden da. Vridd og Vrang finnes ikke lengre. Nå er det Malsen og Mor (hvilket jo i praksis vil si JEG) som lager mønster alene. Jeg er imidlertid ikke blitt stor mønsterdesigner, jeg vil nesten si langt i fra. Men jeg jobber fremdeles med det! Og Boblehuen, den har klart seg bra i løpet av de 5 årene som er gått. Nesten 400 luer er lagt inn på Ravelry, og rundt 2000 personer har hjertet den der inne. Ikke verst for et biprodukt som ikke egentlig var planlagt.

bobleluer3

Selv har jeg ikke strikket Boblehuer på flere år. Men fredag kveld slo det meg at det kunne vært hyggelig å være en supereffektiv og oppmerksom strikkemamma som stolt kunne overrekke hjemmestrikkede luer til de ansatte på Småens barnehageavdeling nå før ferien. Og kanskje samtidig benytte anledningen til å hilse på Boblehuen igjen?

Garnet Boblehuen opprinnelig ble laget med finnes ikke lengre i Malsen og Mors sortiment. Småen og jeg grov dermed litt i det private galskapet (eh. GARNskapet) hjemme og fant noen gamle hoardingsynder innkjøpt på salg for noen år siden. Den lilla og den grå luen er strikket i Miski (yummy deilig babyllamagarn) og den rosa er strikket i Nepal (stødig og godt, men litt kjedelig, kanskje?). Jeg har en til på pinnene, til favorittassistenten som allerede har tatt sommerferie, så den haster det ikke med å få levert. Uansett så tar det kun en kveld å strikke denne luen. Med bobler og alt! Jeg er forøvrig fremdeles svak for dette boblemønsteret, det gir en morsom struktur og ser mer komplisert ut enn det egentlig er. Mønsteret på Boblehuen har fått seg en liten oppussing nå, og jeg vurderer om det ikke må lages noe mer med disse fjonge boblene. Barnegenser? Barnejakke? Topp til mor? Hmm…

 

2 kommentarer »

  1. Ikke verst for et innfall av en lue!🙂 Jeg har hatt planer om å strikke den siden 2009 da du la ut mønsteret, mulig jeg burde få ut fingeren snart? Særlig siden du sier at det tar null tid.

    • Malsen said

      Klart du burde, Monstermønster! Det har vært den mest brukte luen her i huset i flere vintre🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

