Patentstrikk, I love you

Med jevne mellomrom må jeg bare lovprise patentstrikkens fortreffelighet her på bloggen. Jeg elsker rett og slett patentstrikk. Det er luftig og deilig og så ser det så ordentlig og skikkelig ut. Fordi man hele tiden kun strikker halvparten av maskene på omgangen blir materialet frodig og elastisk, i tillegg til at man får lange, fine rekker med rettmasker og fiskebensmønster mellom.

Da vi skulle lage instruksjonsvideoene til NRKs strikkekveld, fikk jeg lov til å komme med forslag til hva vi kunne vise. Et av emnene jeg fikk med var altså patentstrikk, men dessverre ble ikke den videoen vist i selve tv-programmet. Ikke at det er noen krise, dere kan se den her:

patentstrikk

Det er ikke overflod av strikkemønstre som bruker patentstrikk for tiden, men det finnes en del mønstre på småplagg. Leter man i mønstre fra 50-60-70-tallet finner man et rikt utvalg av gensre, jakker, barnekjoler, vester og skjørt.

Mitt personlige bidrag i så måte er Praktiske Petra, som er et patentstrikket skjerf med knytebånd i hver ende. Jeg har selv flere Praktiske Petra-skjerf, og jeg overdriver ikke når jeg sier at de er i bruk omtrent året rundt. Siden et skjerf ikke er særlig omfangsrikt, så er det også en grei måte å lære seg patentstrikk på. Prøv!

7 kommentarer »

  1. Guro said

    Ja, enig, patentstrikk er kjempefint. Så fine videoer dere har laget! Var morsomt å se deg på tv:-)

    Et lite spørsmål; hva er egentlig forskjellen på helpatent og halvpatent? Jeg og noen andre strikkende venninner diskuterte det her om dagen men vi ble ikke klokere. Ser ut til at det hersker full forvirring rundt det på Det Store Internett hvis man googler det.

    • Malsen said

      Guro: jeg har også sett at o’store internett er litt usikker på forskjellen mellom patent og halvpatent. Jeg kan skrive et blogginnlegg om det – men helt kort, halvpatent brukes ofte i plagg man strikker rundt, da strikker man en omgang rett og en omgang patent hvor man strikker den rette masken i masken fra omgangen under. Rett- og vrangsiden blir forskjellig i halvpatent, men lik i skikkelig patentstrikk. Og for å forvirre ytterligere, så finnes det falsk patent også! Men det er noe helt annet… Jeg skal skrive et innlegg om dette over helgen!

  2. Enig i at patenttrikk er fint – en av mine favoritter også! Men det finnes faktisk en god del oppskrifter på patentstrikkede plagg nå. I fjor var det halser og skjerf i fleng, i år er det jakker og gensere. Flere av de norske garnleverandørene har patentoppskrifter i heftene sine, og ukebladet KK hadde en genser tidligere i høst. Det er veldig i motebildet nå, så patentstrikkingen går en lys fremtid i møte 🙂

    • Malsen said

      Annepålandet, jeg ser at jeg ikke er helt oppdaterti i patentstrikkens fremgang i kongeriket! Jeg har sett at det er mye patentstrikket å få kjøpt i kjedebutikkene, men ingenting gleder meg mer enn at det finnes nye strikkemønstre som bruker patentstrikk🙂

  3. Greta said

    Hei. Drev å lurte på om eg skulle strikke vikleskjerf i halvpatent elelr rillestrikk. Men kanskje eg skal vurdere å strikke det i patentstrikking. HAr aldri prøvd det før, men det såg ikkje vanskelig ut det heller. Må tenke på det

  4. Frk.Badegakk said

    Kjempefin video! Jeg har aldri strikket noe som helst i patent, så ser her at jeg har noe nytt å prøve meg på i det nye året! Kanskje noe fint til mitt kommende tantebarn?😀

  5. Anne R said

    Flott video! Jeg har aldri strikka patent, til tross for at jeg har strikka i *gulp* 33 år nå… Ser ut som jeg kan gi det en sjanse, det så jo ikke så vanskelig ut!🙂