Merino er ikke bare merino

gul

Merinogarn er det litt delte meninger om. Ikke om at det er mykt, det er vel alle enige i, for ekstrafin merinoull er helt spesielt mykt med en helt glatt overflate. Jeg, som ellers er veldig glad i den litt mer rustikke ullen, liker å bruke merinogarn til luer, halser og andre småplagg som skal helt innpå sart og ømfintlig hud. Garnet gir utmerkede klare og veldefinerte masker, og passer derfor godt til flettestrikk, strukturstrikk og ikke minst mønsterstrikk med to eller flere farger. En kjekk snarvei til perfekte prosjekt som nesten ser litt butikklaget ut, og det ultimate garnet til de som tror at ull klør.

Høres ikke veldig ut som delte meninger, eller?

De som er skeptisk til merinoull er ofte i hovedsak kritisk til måten merinoullen fremstilles på. Mange merinosauer utsettes for en smertefull behandling som kalles for mulesing. Mulesing går kraftig i mot det Malsen og Mor står for, nemlig at garnet vi selger skal komme fra glade dyr og være et produkt laget av glade og voksne mennesker som får skikkelig lønn. Vi har derfor lenge letet etter en produsent som kunne garantere oss at merinogarnet var 100% mulesingfritt. Til slutt traff vi blink og har nå innledet et samarbeid med den italienske produsenten Lana Gatto. Og det gleder oss naturligvis litt ekstra at Lana Gatto har en flott katt i logoen sin, akkurat som Malsen og Mor!

Vi har tatt inn to garntyper fra Lana Gattos sortiment:

  • Super soft merino, som er et garn i 100% ekstrafin merinoull, med 125 meter per 50 gram og en strikkefasthet på 21-22 masker per 10 cm på pinne 3,5-4
  • Misina, som er et garn i 100% merinoull, med 100 meter per 50 gram og en strikkefasthet på 18-20 masker per 10 cm på pinne 4-4,5

Vi har også inngått et samarbeid med Lisa som driver nettbutikken Lillenor. Hun utvikler flotte strikkemønstre som passer til Lana Gatto-garnene og selger disse mønstrene både hos Lillenor og på Ravelry.

Så nå er det fullt mulig å strikke med supermyk og deilig merino, helt uten å ha dårlig samvittighet for sauen som ullen kommer fra. Sauene som har levert garn til Super soft merino og Misina er nemlig lykkelige og fullstendig uvitende om hva mulesing er for noe!

8 kommentarer »

  1. Guro said

    Ååå, herlig!! Jeg har strikka endel med Lana Gatto-garn bestilt fra Lillenor og har vært veldig fornøyd med det:-)

    • Malsen said

      Så bra at du er fornøyd med garnet! Etterhvert nå så kommer Lillenor til å slutte med garn og ha fullt fokus på mønsterdesign, så da blir garnet å få tak i hos Malsen og Mor.

  2. Jeg er helt enig i at de mulesing er en forferdelig måte å gjøre det på når det gjøres uten bedøvelse. Men om alternativet er at sauen langsomt spises opp av disse fluelarvene så vet jeg jammen ikke om jeg skulle valgt pest eller kolera !!!

    • Malsen said

      Det som hadde vært ønskelig, er jo at man tar hensyn til dyrevelferden når disse larvene fjernes. Og da må det i alle fall bedøvelse til, som du sier.

  3. to vrange said

    Veldig bra at du skriver om mulesing! (Og dette var garn som frister å prøve, kjenner jeg.🙂

  4. Greta said

    Gleder meg veldig til å prøve dette garnet. Håper eg bestilte rett sort. Ikkje det tjukkeste. Det husker ikkje eg no. Men er det feil så tar eg det med ned og ber om å få byttet det. Har du funne ut når du skal ha opent lager? Har tenkt meg på strikkeloftet ein dag også. Da burde det kasnkej vore mulig å kombinert dei to plassene?. du ahr lageret i Fyllingsdalen sant?
    klem Greta

    • Malsen said

      Greta, du bestilte Super soft, altså det tynneste. Er ikke pakken kommet frem, altså? Da kommer den i hvert fall frem i morgen, det er sendt som brev, så det skal i teorien ikke gå mer enn en dag. Selv om posten ikke er like kjapp som før… Jeg kommer til å ha åpent lager nå på lørdag, men vi kan prøve å få til en liten ekstraåpning mens du er også. Du får si hvilken dag som passer, så ser vi hva vi får til. Lageret er ikke i Fyllingsdalen, det er på Landås.

      • Greta said

        Så bra at eg bestilte rett. Nei det har ikkje kome enno. Pisten er ikkje det den ein gong var. Skalvgi beskjed når eg har fått det eg. Så bra da at eg kanskje fpr eiga opning. Kanskje eg kan sende d2g ein sms om eg har mob nr ditt. Mitt er 91188655. Så får eg sjå kossen tida strekker til.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

