Og så kalkulerer vi litt

IMG_3408

Jeg var aldri veldig begeistret for matte da jeg gikk på skolen. Tror det mest hang sammen med at jeg ikke var flink til å gjøre matteleksene mine og at jeg aldri leste til prøvene før i aller aller aller siste liten. For da kom det gjerne en aha-opplevelse av sorten «ååååå ja. Så det var DET læreren mente.». Uten at det altså fikk meg til å bli flinkere til å gjøre matteleksene…

Men en av tingene jeg synes er artig når jeg lager strikkeoppskrifter, er utregningene. Jeg koser meg med kalkulator og regneark… ja, og mange små konvolutter, avisbiter og kaffefiltre som jeg skriver ned utregningene på. Man tar det man har for hånden og håper at man finner ut av det til slutt, når selve oppskriften skal forfattes. Det går seg alltid til, til slutt. Men jeg angrer alltid på at ikke alt blir skrevet ned på samme sted underveis!

Nå er oppskrift på barnehagegenser med lomme foran rett rundt hjørnet. Men jeg mangler et navn…. Hva liker dere at strikkeoppskrifter heter? Navn, slik som Tobben eller Herman? Beskrivende navn, som Genser med rullekrage eller Strikkebukse med ribb nederst? Kom gjerne med forslag og synspunkter!

4 kommentarer »

  1. Så enig! Den eneste gangen jeg føler meg ordentlig selvsikker med matematikk, er når det er «strikkematte». På jobb blir det mye av «regne ut hvor mange nøster du trenger når det er 175 meter i dette nøstet og 167 meter i nøstet i oppskriften». Helt logiske greier🙂

    Den genseren så skikkelig herlig ut! Lommen blir nok super for en liten tøysekopp.
    Jeg foretrekker litt beskrivende, men gjerne kreative navn. «Tobben» kan jo raskt bare være et skjerf eller en lue også. Så «Barnehagegenseren Tobben» er kjekkere🙂

  2. Greta said

    Eg bare strikker eg og så får eg det til til slutt og skal eg lage fleire er det sammen leiken ein gong til. Skriver ikkje ned noe og skulle ønska eg ahdde ein sekretær til det hehe. Men det blir da stort sett bra, ikkje perfekt men.
    barnahgaegenser med lomme på magen syns eg. Navn på dem liker eg ikkje

  3. Synnøve said

    Den ser jo spennende ut🙂 Jeg liker best at oppskriftene har et «fornuftig» navn. Ofte googler jeg, og da er det sannelig ikke godt å vite om det var Hermann, Hansemann eller Hallvard man var på jakt etter. Navnet kan gjerne kombineres slik at det klinger bra – da er det lett å huske på. F eks Hansemanns hentesett, det synes jeg er et bra navn🙂

  4. Kristin72 said

    Peders barnehagegenser, Johans barnehagegenser med lomme, (ja jeg har en Peder og en Johan), er ikke så glad i Tobben he he. Men jeg er tante til en Herman da. Syns det er helt greit at mønstre får barnenavn innimellom for det er jo en jungel av oppskrifter med beskrivende navn og av og til må man skille seg ut.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

