Har jeg strikket et teppe?

IMG_3057

Jeg er ellers heller typen som tenker på det, har planer om det, kanskje skal begynne på det i morgen eller neste uke. For eksempel garnskapet mitt. Det skal jeg strikke fra en annen gang. Skal bare kjøpe litt nytt garn først. Det er muligens gjenkjennelig for flere enn meg? Men nå har jeg overrasket meg selv og faktisk strikket opp 500 gram garn av den nokså vellagrede typen. Jeg er i grunn litt sjokkert over min egen handlekraft…

Småen trengte et tykkere teppe til å ha over seg når han sover i vognen og jeg var egentlig på vei ut døren for å kjøpe et fiks ferdig ullteppe til ham. Hvordan jeg kom på bedre tanker vet jeg ikke helt, men plutselig sto jeg der og rotet i garnskapet og lurte på om jeg ikke hadde noe garn som kunne brukes til et sånt soveteppe. Da kom jeg over kassen med Safir. For en del år siden bodde jeg nemlig i Tyskland. Og i Tyskland var det komplett umulig å få tak i ullgarn som ikke var superwashbehandlet. Jeg hadde funnet ut at det var gøy å tove i vaskemaskinen og hadde dessuten fått boken Krymp! i julegave. Noen av de første prosjektene var små, fargerike tovede kyllinger og en hønemor som ble påbegynt, men så forbannet til en evig eksistens i en plastikkpose fordi jeg ikke forsto oppskriften likevel. Til dette trengte jeg jo en del Safir, som min mor kjøpte for meg og sende i posten til Tyskland. Dette, folkens, er faktisk selve grunnsteinen i garnskapet mitt! Slik begynte det. For det ble naturligvis ikke noe av alle de planlagte prosjektene fra boken Krymp. Jeg tror faktisk det stoppet på ca tre kyllinger og den påbegynte hønen.

IMG_3056

Ettersom de planlagte prosjektene blant annet var en stripete og fargerik slange, samt en stabel firkanttøfler, så er det stort sett ett eller to nøster av hver farge i Safir-boksen min. Til Småens teppe fant jeg frem mange blåfarger, pluss litt hvitt, gult og grønt. Teppet er strikket etter log-cabin-prinsippet, men jeg har kun lagt til nye felt på to sider. Hvert felt er ett nøste Safir, strikket på pinne nr 5. Hver gang jeg skulle begynne på et nytt felt gikk jeg gjennom alle fargene jeg hadde funnet frem og valgte den jeg syns passet best. Passelig dynamisk TV-strikk, med andre ord.

Og nå er det store spørsmålet som jeg ikke blir enig med meg selv om: skal jeg hekle en kant rundt hele teppet…. eller ikke? Det blir jo litt skakt og skjevt på den ene siden, men akkurat det synes ikke i bruk. Jeg har foreløpig landet på ikke og Småen har tatt teppet i bruk. Men man er jo åpen for innspill fra internettet.

Garnskap vs galskap = 500 gram i minus (totalt 710 gram i 2013)

2 kommentarer »

  1. Synnøve said

    Stilig! Jeg synes ikke du behøver heklekant – alternativt kunne du plukket opp masker og strikket en kant på den ene kortsiden, a la de blå og den grønne som er på den andre kortsiden🙂 Utrolig smart måte å bli kvitt litt garn på, er nok mange som har et nøste av hver!

  2. matja said

    Utrolig lekkert teppe.Godt å få brukt opp litt fra lageret og dette var en veldig smart måte.Er enig med Synnøve, strikk heller en kant på den ene kortsiden:)