De gamle varer lengst

lue

Disse luene må vel være noen av de mest anvendelige, praktiske og pene luene som finnes, eller? Det er vel en grunn til at mønsteret er blitt en klassiker som er brukt i generasjoner. Vi hadde noen slike da Småen var helt nyfødt, men ellers er det først nå han har fått ny djevellue. Oppskriften jeg fulgte går opp til 2 år, men gutten vår trenger luer i et par størrelser større enn alderen tilsier. Så jeg la til noen masker og økte et par ekstra ganger – og fikk en lue som er litt romslig, men absolutt brukbar.

Luen er strikket i Silkbloom fino, med striper i fargene Kornblå og Lys brun. Det ble en veldig grei og nøytral fargesammensetning som passer til mange av jakkene og gensrene til Småen. Silken i garnet gjør også at luen er usannsynlig lett og deilig – og faktisk ikke for varm selv på veldig milde dager. Vi testet luen på 17. mai feiring ved Sognefjorden og den besto naturligvis med glans.

Jakken Småen har på seg er forresten det strikkeplagget vi har brukt absolutt mest. Vi har brukt den ofte i over et år, og den er fremdeles like fin og passer. Jeg kjøpte denne jakken av noen gamle damer som strikket barneklær for salg på Woolfest-messen i England for tre år siden. Den kostet omtrent ingenting og var en sånn typisk plutselig forelskelse som jeg bare måtte kjøpe. Nå som den begynner å bli knapp i størrelsen tenker jeg stadig på at jeg må strikke noe lignende. Det er bare så vanskelig å bestemme seg for hva slags dyr jeg skal ha på!

lue2

3 kommentarer »

  1. mie said

    Kan eg få sprøja kor i Sognefjorden de har vore? var eit eller anne vedig kjent med fjella i bakgrunnen, men klarar ikkje heeilt å plassere dei🙂

    • Malsen said

      Vi har vært i en liten fjord ikke langt fra Balestrand🙂

  2. Greta said

    To som koser seg ved sognefjorden ser eg. Så kjekt da. Tenker dere koste dere alle sammen.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

