Flink pike-syndromet

IMG_2892

Alle som strikker kjenner vel til det. Strikkeforespørslene. «Du som strikker så mye bruker vel ikke lang tid på en Setesdalskofte i størrelse XXXXXL?» «Å, en sånn hullstrikket jakke på pinne 2 kunne min datter også gjerne tenkt seg» «Genseren du strikket til ungen min i fjor er blitt for liten… »

Jeg er så ego at jeg ofte sier nei. Som oftest, egentlig.  Både fordi jeg ikke har lyst til å strikke de tingene som blir etterspurt og fordi jeg ikke liker å strikke med et press og en forventning om at plagget skal bli ferdig (og vellykket) til en bestemt tid. Men mest av alt sier jeg vel nei fordi jeg heller vil bruke strikketiden min til å strikke ting jeg selv finner på at jeg har lyst til å strikke.

IMG_2896

Men en gang i blant er det kjekt å si ja. Som da min mor lurte på om jeg ville strikke en bolero til venninnen hennes. Som regel kjøper jeg jo garn etter lagerhusprinsippet: er det rimelig priset vil jeg ha det, uten å egentlig vite hva jeg skal med det. Men til denne boleroen fikk jeg oppleve å kjøpe garn på det mer dannede viset: nøyaktig mengde som oppskriften dikterte, i riktig farge og type. Jeg har riktignok kjøpt garn slik før også, men da er posen som regel til slutt havnet i lageret likevel, uten at plagget er blitt strikket. Og ligger der sannsynligvis fremdeles… Slik, folkens, bygger man et garnlager! Men denne gangen ble faktisk boleroen påbegynt kun få dager etter ganinnkjøpet, for denne gangen strikket jeg med to ukers tidsfrist, siden jeg gjerne ville at min mor skulle få med seg boleroen når hun skulle reise på besøk til venninnen sin.

IMG_2897

Boleroen er strikket etter et mønster fra Dale og jeg har enkelt og greit fulgt oppskriften uten å endre på noe. Den strikkes i ett stykke fra erme til erme, før det plukkes opp masker til vrangbord langs hele åpningen. Til slutt hekles det en liten blondekant i alle kanter. Jeg har strikket hele boleroen på en Cubics rundpinne – og jeg kan bare ikke skryte disse pinnene høyt nok opp i skyene. Det er veldig gode pinner som alle bare burde prøve! Garnet er Lerke fra Dale, det er jo kjempemykt og deilig når plagget først er strikket, men det er ikke akkurat en fryd å strikke med. Det krever en del flere gløtt ned på strikketøyet enn jeg helst liker for å være sikker på at alle trådene i garnet faktisk blir med i masken opp på pinnen…

Det var i grunn en fin opplevelse dette kjøpe inn oppskrift og garn og sette seg rett ned og faktisk strikke det planlagte plagget-opplegget. Uvant, men ganske fint. I mellomtiden er jeg tilbake til det sedvanlige kjøpe inn en del mer enn jeg har planer for-opplegget i stedet!

Og garnskap vs galskap? Det fikk seg et knapt nøste Lerke som restegarn. Bonus, det.

2 kommentarer »

  1. Greta said

    Eg sei som regel ja til alle forespørsler, men det er ikkje alltid det blir noe av. For enkelte syns att eg er for dyr. andre som sei ja, syns eg er for billig. Eg strikker ikkje på billigsalg. Da får dei velge noen andre. Men eg gjør skikkelig jobb:D. Eg kjøper som regel berre garn til prosjekt. Mena v og til bryter eg reelen. Men likevel ahr eg mye lager. det blir ofte litt att etter produkta. og når eg lager ting som gaver, kjøper eg alltide litt ekstra. Eg sei alltid att eg trenger mer tid enn eg gjør. For eg vil ikkje ha noe stress. Det går greit. Flott bolero det der.

  2. Jepp, jeg er også streng. For jeg har brent meg på å stressestrikke ting jeg ikke egentlig liker.. det kan drepe strikkelysten totalt. Men en gang i blant svarer jeg ja, så det kan lønne seg å spørre om jeg er i godlune.

    Flott bolero! Lerke har jeg ikke prøvd, men jeg gjetter på at jeg skal lenger ned i garnlageret før jeg kjøper inn litt. Jeg prøver jo stadig slanke ned, men det vokser siden jeg ofte må spe på underveis.🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

