Fargefest. Og rødvinsstrikking.

regnbue

Jeg har vel nevnt det tidligere, men jeg er altså en av dem som liker fargerike barneklær. Regnbuefarger er selvsagt særlig glade og gilde, men klare og friske farger av alle slag er en stor vinner hos oss. Likevel slo det meg noen ganger under strikkingen av denne genseren at den kanskje ble litt «too much». Kom lille Småen til å bli fullstendig slått i hjel av alle de skarpe (ja, skrikende) fargene? Men jeg syns det fungerer nå som genseren er ferdig. Den isblå kontrastfargen nøytraliserer knallfargene litt og jeg mistenker også at den smale passformen på genseren bidrar til at det totale inntrykket blir litt roligere.

regbue2

Jeg har med vilje strikket genseren på litt større pinner enn anbefalt, for å få et materiale som er litt «løst i fisken». Dette skal være en behagelig lekegenser til innebruk, så da foretrekker jeg at den er så myk og ledig som mulig. Man må jakte litt på nettet om man skal ha tak i fint regnbuegarn. Kauni har jo det fantastisk flotte garnet EQ, men jeg synes at Kauni er litt stikkete og kløete på min egen hud og er litt skeptisk til å bruke det til klær som Småen skal ha mot huden sin. Da er Schoppelwolles Zauberball et fint alternativ. Jeg har tidligere strikket babyjakker i fargen Fuchsienbeet, denne gangen har jeg brukt fargen Frische Fische. Det er ikke helt regnbuefarget, men nært nok.

sokker

Med bakgrunn i samme fargefilosofi har Småen også fått seg sokker, strikket i en rest Regia Stretch (en rest av garnet jeg strikket mitt aller første sokkepar med for noen år siden. Hvem sier at jeg ikke har orden i garngalskapen?). Disse labbene er et godt eksempel på hva rødvinsstrikking kan bidra med. Sokkene er nemlig ikke like store. Ikke like brede. Ikke like lange. Og dette på tross av at jeg var knallbombesikker på at maskeantallet, og ikke minst fellingene, var dønn like. I bruk ser man det heldigvis ikke.

Garnskap vs galskap = 120 gram i minus (akkumulert 210 gram)

(også unnlater vi å nevne at galskapen har gått solid i pluss i det siste. Det er noe magisk tiltrekkende med garn som selges med rabatt. Må. Bare. Ha. Det. Tror det kan ha blitt kjøpt inn en kilo eller to i det helt siste, ja. Men til mitt edle forsvar skal det nevnes at jeg faktisk strikker mye mer enn på veldig lenge for tiden. Så det så.)

2 kommentarer »

  1. Greta said

    Genseren vart veldig fin den og sokkene også. Ingen ser forskjellen når dei er på foten. Viss ikkje forskjellen er så stor att den eine sokken glir av.
    Eg kjøper bare garn til bestemte produkt for tida. Det blir nok det. Men av ein eller annan grunn så blir det som oftest ein del restegarn att. Noen ganger mye. Sjølv om eg kjøper mengden som står i oppskrifta. Ja ja, det blir alltids brukt.

  2. matja said

    Herlige barneplagg.Liker selv at barneplaggene har masse farger og barna er jo selv glad i farger.Ser ikke forskjell på sokkene.restegarn er fint å bruke til sokker,så her er det bare å strikke ivei:) Kommer nok godt med når han skal begynne i barnehagen.Ha en flott uke:)