Prøvelapper

lapp1

Prøvelapper er sånt som jeg stort sett ikke driver med. Det er jo kjedelig å strikke på små flak som ikke skal brukes til annet enn å måle hvor mange masker de består av. Og det må jo sies at stort sett går det greit uten den høyt aktede prøvelappen. Av og til ender man med en skivebom, men stort sett blir resultatet sånn ca som man hadde tenkt.

lapp2

I det siste har jeg imidlertid begynt med en helt spesiell form for prøvelapper. Jeg strikker fargelapper i de nyeste Shetland soft-fargene og så setter jeg meg ned med en kaffekopp og beundrer de fine fargespillene og meleringene som folder seg ut på prøvelappen. Når Shetland soft er nøstet opp kan man egentlig bare ane hvor levende fargene kommer til å bli når garnet blir strikket opp. Noen av fargene er nærmeste ensfargede, men de aller fleste har nydelige meleringer og fargespett. I min bok er dette en av de store styrkene til Shetland soft-garnet – selv det enkleste glattstrikkede plagg får særpreg, personlighet og liv i kraft av de rike fargene og de noen ganger litt uventede meleringene.

lapp3

Nok eufori, dere får prøve det ut selv. Akkurat nå har Malsen og Mor 49 farger på lager i nettbutikken, men dette er et tall som lyver litt. Det står noen farger i kø på lageret og bare venter på å blir spolt opp og tatt bilde av. Og strikket prøvelapp av også, selvsagt!

lapp4

6 kommentarer »

  1. Elisa said

    Å ja, Shetland soft har nydelige fargeskiftningar! Har du tenkt å legge ut bilder av prøvelappar i nettbutikken? Det trur eg ville vere til stor hjelp når ein skal velge.

    • Malsen said

      Elisa: det har jeg ikke tenkt på, men det var jo en veldig god idé. Jeg skal legge dem på produktsiden til hver farge etterhvert som jeg får tatt bilde av dem🙂

  2. Astrid said

    Helt enig – fint å kunne se fargene i en flate🙂

  3. Guro said

    Prøvelapp, ja, kjedelig å lage, men disse var vakker å se på du! Også kan de jo kanskje bli et lappeteppe til slutt? God idè å legge ut bilder i nettbutikken.
    Men du, den flygerhjelmen, GURIMALLA så fin!! Vet jeg har sett den før, kanskje på Ravelry? Men jeg har ikke kommentert den på bloggen. Den må legges på minnet!

  4. Siri said

    Er disse lappene vasket? Lurer nemlig veldig på om strikken blir jevnerer etterhvert? Har litt «noia» for ujevnheter🙂

    • Malsen said

      Disse er vasket, ja. De er strikket på pinne 3,5 – da blir det litt luftig. Om du vil ha det jevnere, så er pinne 3 tingen!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

