heldress

Endelig har Småen fått seg det obligatoriske strikkeplagget alle barn med strikkende mødre må ha: en nøstebarndress! Strikkemamma har så smått begynt å forberede seg på barnehagestart til høsten, og første plagg ut er denne dressen. Håper og tror at den blir deilig å ha på seg under regntøy eller parkdress i det som sikkert igjen blir en våt bergensvinter. Og som man ser, så fungerer den bra om man føler for å ta seg en ridetur på altanen også!

dress1

Dressen er strikket etter oppskriften fra Nøstebarnboken, og siden hele internett sa at den oppskriften er litt knapp i lengden, så har jeg lagt til noen cm her og der. Med litt flaks håper jeg den passer i alle fall i ett år. Jeg har brukt Shetland soft fra Malsen og Mor-lageret – og jeg kan hilse og si at det var utrolig vanskelig å velge farge! Jeg sto foran hyllen med 50 forskjellige farger og vurderte frem og tilbake i det uendelige – men bestemte meg til slutt for den fine turkis/blå/grå fargen Akvamarin. Bråtene er strikket i en farge som jeg bare hadde en liten rest av, mens knappestolpen i strikket i den gamle traveren Sunshine.

dress2

Da kan altså heldress i ull strykes fra strikkelisten, og neste prosjekt ut blir en ullbukse strikket i årgansgarn fra garnskapet. Men jeg tar veldig gjerne imot tips, altså: hva skal man strikke til en to-åring som skal i barnehage? Hvilke plagg blir brukt?

7 kommentarer »

  1. Greta said

    Så fin den vart og så fornøgd guten er😀. Det er gode plagg det der. Tjukkegensere i forskjellig tjukne er godt å ha i barnehagen og flere strikkebukser. Har jobba noen år i barenhage og ahtt barenhage sjølv. og slike plagg blir det aldri nok av.

  2. Marihøna said

    Votter, luer og sokker! Og kanskje ullbukse og genser i to forskjellige tykkelser. Det er hvertfall sånt som ble mye brukt her det første året🙂 Sokker og votter har jo en tendens til å forsvinne, så greit med noen par ekstra…

  3. Lykkelinn said

    Sokker og votter, ja! Jeg har også hatt stor glede av lue&hals i ett, det er så deilig å trekke på før de puttes nedi vogna om morgenen. Pickles har en oppskrift som heter Artig Skrue, ellers har jeg brukt en nettoppskrift som heter Pixielue, tror jeg.
    Ullbukser er supert å ha på over ullstrømpebukser (vanlige bukser er så trangt og lite lekevennelig), og så har vi brukt masse vest eller kjole. Skjønner at kjole kanskje ikke er så aktuelt hos dere, men vester? Så er man litt mer påkledd enn bare body&strømpis, uten at det er altfor mye likevel?

  4. Elisa said

    Så fin dress, flotte fargar! Eg skriver under på lue og hals i ett – jo færre småplagg å halde rede på jo betre. Og vottar, mange vottar. Du kan vere sikkert på at eit par stykker forsvinn i løpet av ein sesong. Ellers syns eg tynne ullgensrar/bukser er bra, dei tjukke kan lett bli vel klumpete på sånne små når dei skal ha dress utanpå. Og det er jo vanlegvis ikkje så veldig kaldt her på våre kantar – skjønt i år har det jo vore det…

  5. strikkepanja said

    Dressen ble kjempefin og kommer absolutt godt med i barnehagen. Halslue, eller hals og lue er veldig praktisk å ha. Regnvotter er vel mest aktuelt her på vestlandet, men kanskje greit med et par til å ha på hvis han skal sove ute i vogn.
    Lykke til!

  6. Hedda said

    Så kjempefin dress!🙂 Jeg har ingen egne tips, men siden jeg skal ha en liten gutt i barnehage til høsten jeg også, tok jeg vare på disse fra Meretes monstermønster:🙂 http://meretesmonstermonster.blogspot.no/2012/06/tolv-kvadrat-med-ull.html

    Hilsen Hedda

  7. epistel said

    Ribbebukser er fantastiske. Tynn ullgenser er mer anvendelig enn tykk.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

