Hvorfor går dagene så fort?

sunshine

I høst var vi på ferie i Tyskland, en skikkelig visningstur for å demonstrere hvor formidabelt nydelig og fantastisk vår unge, håpefulle er. I den forbindelse var vi også på besøk hos en venninne som så gjerne skulle ønske at hun kunne fått til å strikke en djevellue til sin lille datter. Hun hadde skaffet seg en oppskrift, men innså i ærlighetens navn at hun nok aldri kom til å strikke den luen. Så da nevnte selvsagt jeg at JEG jo kunne strikke en djevellue til den unge frøkenen. Det var jo ikke noe problem, for det var jo gjort i en fei, på en kveld, på et lite øyeblikk, faktisk.

Ja. Da får vi spole frem et halvt års tid. Luen er omsider strikket, men den ligger fortsatt hjemme hos meg, ikke innpakket, ikke sendt. Men akkurat dét er jo gjort på et øyeblikk (hmm)!

IMG_2732

Ønsket var «solfylte» farger og jeg har brukt mye mer tid på å finne passende farger i mitt omfagnsrike garnskap enn jeg brukte på å strikke selve luen. Til slutt ble det babyull i to ganske like gulfarger, strikket i tynne striper med hver farge. Synes det ble en fin effekt når det var såpass lite kontrast mellom fargene, det ble nesten som disse håndfargede «semisolid»-garnene som man sjelden ser i garnbutikker i Norge.

Oppskriften er den jeg alltid bruker når jeg skal strikke djevelluer, nemlig denne fra Gros blogg. Det blir en super lue som sitter kjempebra på. Min egen gutt er blitt for stor i hodet til den største størrelsen, men jeg funderer litt på å legge til noen masker og  strikke en djevelue i Silkbloom fino til ham. Tror det kan bli den ultimate vårluen, i hvertfall hvis jeg ikke bruker et halvt år på jobben denne gangen også…

Garnskap vs galskap = 30 gram i minus (akkumulert 90 gram)

3 kommentarer »

  1. Fragaria said

    Hahaha, kjenner så altfor godt til det der med ting som KAN gjøres så raskt, men som likevel tar månedsvis😉
    Jeg er også kjempeglad i denne djevelluen, den fungerer både glattstrikket og med riller over det hele.
    Syns denne Quynn var et godt alternativ til litt større unger, med litt lignende form: http://www.ravelry.com/projects/Fragaria/quynn
    Vi er visst forbi knyte under haka-tida her, men denne var formet så kjekt at den sitter fint over ørene.

    • Malsen said

      Quynn var en fin lue! Syns luer med en eller annen form for øreklaff sitter så mye bedre på enn vanlige luer uten. Men foreløpig finner han seg i knyting😉

  2. Greta said

    der er den lua ja. Hadde glemt den lua. eller glemt hvor eg ahdde oppskrifta. No fikk eg den att. dei er supre dei luene. skal strikke ei til junior tror eg.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

