Luejakten – oppskrift på Flygerhjelmen

flygerhjelmen

En lang stund nå har vi sett etter en god og varm lue som både sitter godt på, ser bra ut OG er morsom å strikke. Min mor hadde spart på en gammel lue etter min bror i en femti års tid, men den var dessverre veldig preget av å ha bodd i en sekk i kjelleren over svært lang tid. I tillegg mistenker jeg at den var strikket i kjekk 60-tallsakryl, så den var uansett ikke en kandidat til å bli et fast medlem av Småens garderobe. Men passformen var jo utrolig god, det måtte jeg gi min mor rett i. I tillegg var fasongen og strikkemåten skikkelig elegant og snedig, såpass snedig at jeg et øyeblikk likevel vurderte å kle min unge håpefulle opp møllhull og kjellerlukt.

I stedet fant jeg ut at jeg skulle prøve å gjenskape luen ved hjelp av strikkepinner og litt skikkelig ullgarn. Etter en del prøving og feiling kan jeg nå dele resultatet med dere. Fasongen på luen kan minne om skinnluene fra den gang man fløy enmannsfly med åpen cockpit – og jeg har derfor kalt luen for Flygerhjelmen.

Jeg har strikket to versjoner, den første er en tynn vår og høst-lue i enkel tråd Shetland soft. Denne brukte vi i hele høst, helt frem til det ble for surt med en lue som slipper vinden gjennom. Da kom behovet for en tykkere versjon, som er strikket i dobbel tråd Shetland soft på samme pinnestørrelse som den første luen. Den tykke versjonen er altså en betydelig mer kompakt lue, som gjerne sitter best på hodet med knytesnorer under haken.

Håper det er flere som faller for Flygerhjelmen – selv skal jeg snart strikke en ny vårlue til Småen, i grønt eller gult, tenkte jeg!

4 kommentarer »

  1. Søt hjelm og søt modell!

  2. Greta said

    Dn såg god ut den lua der. Ikkje ein dum ide å lage ei sånn ei kanskje. vi får sjå til neste vinter. sjå kva jr trenger å vil ha. elelr kva mora vil ha. Ha ei fin ukemvidere alle 3 klem

    • Malsen said

      Greta: jeg kan i alle fall anbefale luen, vi har brukt våre luer kjempemye🙂

  3. Hedda said

    Denne fikk jeg lyst til å strikke! Tusen takk for oppskrift.🙂

    Hilsen Hedda