Hypp på hals

I vinter fikk min mor en fargerik, rosa hals av meg, strikket i et enslig nøste Drops Delight som var til overs etter hekleteppet jeg laget mens jeg lå flat på sofaen og ventet på å bli mamma. Den halsen har hun vel hatt på seg nesten hver dag siden, inne som ute. Sånt liker man jo godt, det er ganske kjekt når det man har strikket faktisk blir brukt. Derfor slo jeg til med hele to nye halser i bursdagsgave. Så har hun litt å variere med.

silkbloom_hals

Jeg strikker disse halsene på lykke og fromme, legger opp et passende antall masker og strikker i vei. Noen ganger blir det glattstrikk, andre ganger er jeg mer lysten på strukturmønster. Denne gangen fikk jeg plutselig lyst til å prøve bølgemønsteret som stadig dukker opp i nye oppskrifter for tiden. Heldigvis hadde jeg ett nøste av hver av fargene i Silkbloom fino liggende hjemme, så det var faktisk bare å slå seg løs.

silkbloom_hals2

Silkbloom fino er et blankt og ganske glatt ull/silkegarn og det passer veldig bra til småplagg og plagg som skal være innerst mot huden. Jeg valgte i den kalde fargeskalaen, men den knall korallrøde fargen var også fremme til vurdering flere ganger. Kanskje min mor må få seg enda en hals? Jeg har også mange ganger vurdert å strikke noe til Småen i dette garnet, det er jo så utrolig mykt og deilig. Årets vårlue, for eksempel…

Hals nr. 2 er strikket i et ull/angoragarn fra Shilasdair. Jeg kjøpte noen nøster av dette garnet og lurte på om jeg skulle ta det inn til Malsen og Mor. Etter litt intens fundering ble det til at vi ikke tar det inn, men garnet i seg selv kan egentlig anbefales. Det er mykt og deilig og kommer i fine melerte farger – men det blir ikke et Malsen og Mor-garn i denne omgang.

shilasdair

Nå gjenstår det å se om disse halsene faller i like god smak som den første, høyt elskede halsen. Valgmulighetene er der i alle fall nå, hjemmestrikket hals til alle temperaturer og dagsformer.

2 kommentarer »

  1. Greta said

    Klart dei blir godt mottatt, dei var jo så fine. Og når ho likte så godt den første, er det ikkje tvil. Har hverken prøvd eller hørt om desse garntypene. Hvor finner du dem. tør ikkje bestille noe garn til emg sjølv som eg aldri har kjent på eg. Til kunder som bestiller eit spesielt garn er det greit, men ikkje til emg sjølv. Vil vite kva eg går til.
    Ha ei fortsatt fin uke. Vi får barnebarna på besøk i dag og da skal eg bare kose meg og ikkje blogge på noen dager

    • Malsen said

      Silkbloom fino selger jeg i Malsen og Mor-butikken, det kan du trygt prøve, det er bare supermykt og deilig. Det andre garnet har jeg bestilt fra en dansk nettside. Jeg liker å prøve nye garntyper, må ta litt sjanser i strikkelivet også. Kos deg med barnebarna, Greta!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

