Rilleri, rillera!

dorthe

Enkelt og greit. Men ganske kjedelig. Det oppsummerer vel både prosessen og produktet ganske treffsikkert.

Ja, jeg var en av dem som fnøs av hele Dorthe-genser-dillen og sa det er fint at folk får lyst til å strikke, men jeg kom IKKE til å strikke en sånn genser. Tja. Det skulle ikke mer enn en telefon fra en 11 år gammel niese til, så satt jeg jammen der å rillestrikket for harde livet selv også. Og egentlig er det jo en veldig grei genser å strikke. Rett opp og ned, i fire deler. Fire deler som er temmelig ensformig å strikke, riktignok. Og, viser det seg, fire deler som er irriterende vanskelig å få sydd sammen på pent vis.

Genseren er vel til sammen blitt montert 3-4 ganger. Jeg fant fort ut at genseren med fordel kunne ha litt stødige sømmer, så første monteringsforsøk, med den vanlige flate sømmen jeg ellers fortrekker, ble forkastet. Så prøvde jeg (med hell, egentlig) å hekle delene sammen, men da ble åpningen til armene litt i strammeste laget.  Etter litt prøving og feiling fulgte jeg et råd jeg fikk av Matja på strikkebutikken oppi veien her, nemlig å sy delene sammen fra vrangen med noe så enkelt som tråklesting. Det ble ganske bra, hvis vi ser bort fra at jeg to ganger klarte å sy for- og bakstykke sammen skjevt. Den ble nå ferdig til slutt.

dorthe3

Jeg forsket en del før jeg bestemte meg for hvilken garnkombinasjon jeg skulle strikke i. Ønsket fra den unge damen var en genser i lyst grått eller lyseblått, så fargeønsket la føringer på hvilke pusegarn som var aktuelle. Siden Malsen og Mor hadde silkeull i en veldig nydelig lys blå, prøvde jeg å finne en lys blå pus som passet til. Løsningen ble dobbel tråd Malsens silkeull sammen med en tråd Kid Silk fra Drops. Helt vellykket vet jeg ennå ikke om det ble, genseren er muligens blitt mørkere enn tenåringsniesen egentlig ønsket. Men i så fall tenker den gode tante som så: det dr*ter jeg i, jeg kommer nemlig ikke til å strikke en til! Selv synes jeg fargen er svært så pen og vurderer noe til meg selv av restegarnet.

dorthe2

Og garnskapet? Det var overhodet ikke involvert i dette strikketøyet, hvis vi da ikke regner med at det må oppbevare et par nøster Kid Silk fra nå av. Og det regner vi ikke med.

OPPDATERING: den unge frøkenen var strålende fornøyd med genseren og spradet etter sigende rundt i huset iført genseren og et stort glis. Så da er alt vel i verden og tanten er glad for at plagget tross alt lot seg montere!

2 kommentarer »

  1. Greta said

    Den vart da fin til slutt. Matja er ein god veileder. skjønn dame😀
    Tror min blir lettere å sy sammen enn din kanskje. Fastere i stoffet i alle fall. tenkte å gjere det på enkleste måte. Får prøve meg frem.
    Ønsker dere ei flott helg

  2. Vel blåst! JEg har lært at jeg ikke skal si aldri, for da skjer det. Skulle aldri til nordnorge, skulle aldri strikke Skappelgenser.🙂 Flott farge på genseren! Og det er jo pusemykt, så jeg skjønner mottager godt.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

