Håpet er lysegrønt

lue2

Og med håp og pågangsmot skal jo strikkelysten vinnes tilbake, har jeg bestemt meg for! I forrige uke fikk vi overnattingsbesøk og jeg ble nødt til å rydde ganske betraktelig på gjeste/barne/hobby/roterommet vårt. Da fikk jeg også anledning til å rydde litt i garnskapet og få litt ny oversikt over hva jeg egentlig har. Sånn mer eller mindre vet jeg det jo, men det ble noen få gjensyn av typen «hæ? når har jeg kjøpt dette?». Nå ligger i alle fall forholdene til rette for at noe av dette garnet kan brukes etterhvert, og så gjenstår det å se om det kommer til å skje.

Første lagerprosjekt ble en lue til Småen. Jeg hadde egentlig tenkt at han skulle få en knall gul lue, men garnskapet inneholder svært lite i gul farge. Valget sto mellom forskjellige grønne nyanser, men stort sett hadde jeg kun ett nøste av hver farge. Jeg tok til slutt den fargen jeg var sikker på at jeg hadde nok av. Luen er fra boken Strikking (som fåes på årets Mammutsalg) og er en kjekk modell med god passform. Småen vår må ha luer med øreklaffer, ellers ender det alltid med at luen vrir seg og ørene er fri. På det kaldeste nå i vinter har vi brukt forede kjøpeluer, men nå som vår og fuglekvitter kan anes i det fjerne, er de hjemmestrikkede, litt tynnere luene varme nok (håper mor). Denne er strikket i dobbel alpakka, så den skulle være både myk og varm nok.

lue

Noe stort innhugg i skapet ble det dog ikke… denne gang.

Garnskap vs galskap: 60 gram i minus

Boken oppskriften er hentet fra er forøvrig kun sånn halvveis verdt å anbefale. Den inneholder en del oppskrifter som jeg undres over at forfatterne har ønsket å kalle sine egne. Et pannebånd som ligner svært på Calorimetry, et teppe bestående av små fiskelapper, og tovede tøfler strikket av en remse med firkantede lapper er eksempler på gratisoppskrifter som har vært å finne på nettet i årevis. De finnes altså også i denne boken. Mitt inntrykk er at det er mye lånte oppskrifter ute og går her. Men – hvor oppskrifter og idéer egentlig kommer fra, det er et eget tema for en annen dag. Selv har jeg faktisk kjøpt boken på Mammut, rett og slett fordi det altså er noen oppskrifter som jeg liker i den. Så får jeg heller hoppe over fisketeppet!

3 kommentarer »

  1. Greta said

    Veldig Fin lue. Og fargen var veldig fin. sikker på att den er finere enn knallgul. Er det ei bok som er verdt å kjøpe når ein skal bli bestemor att til ein liten jr. ?

    • Malsen said

      Fargen er kjempefin og den passer veldig bra til mye av yttertøyet hans. Så alt i alt var det nok like greit at jeg ikke hadde noe gult!
      Greta: Det er ikke spesielt mye oppskrifter til baby i den boken, så jeg ville ikke prioritert den om du vil fornye bokhyllen med babyoppskrifter. Hva med Myk start eller Nøstebarnboken i stedet?

  2. Fin hue og søt gut!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

