Garnskap / galskap

garnskap

Etterhvert som årene har gått, har jeg fått et luksusproblem. Jeg har hamstret og samlet til meg en betraktelig mengde med garn. Faktisk så mye garn at jeg til tider river meg i håret og lurer på når i alle dager jeg skal få strikket opp alt dette garnet. Ikke sånn å forstå at jeg misliker garnet mitt og skulle ønske jeg ikke hadde det. Men noen ganger står det ærlig talt i veien for strikkelyst og skaperglede. Vi snakker her om skoesker med mohair, rikelig med babyull, mystisk mye superwash i den typisk-norske-tykkelsen som jeg nesten aldri strikker med, all slags sokkegarn og luksusfibre som ull, silke, alpakka og llama. Ja, i det hele tatt en anseelig samling med fibre som jeg så absolutt kan være bekjent av og som definitivt har livets rett. Det er bare det at de så sjelden får anledning til å lufte seg på strikkepinnene mine.

garnskap2

For i tillegg til garnskapet hjemme, så har jeg jo et helt lager med Malsen og Mor-garn. Hver gang jeg skal strikke noe blir jeg litt revet mellom disse to garndepotene. Skal jeg lete i årgangslageret hjemme? Skal jeg heller strikke i Malsengarn? Skal jeg faktisk droppe å strikke det jeg hadde tenkt og heller få utarbeidet en Malsen-oppskrift? Gjett hva som pleier å skje, da? Jo, jeg bruker heller tiden til en god del formålsløs surfing på nettet mens jeg vurderer mulighetene mine…. og så var det plutselig gått en uke uten at en eneste maske ble strikket. Sånn går nu dagan.

garnskap3

Men jeg prøver å skjerpe meg litt. Det hadde vært greit å minke litt på innholdet i garnskapet, kanskje såpass at Småen kan få mulighet til å henge klærne sine i øvre del av skapet. Drømme kan man jo. Jeg har derfor funnet frem alt av påbegynte og halvferdige prosjekt og planlegger å besegle deres skjebne prosjekt for prosjekt. Noen av dem skal rekkes opp, noe skal kanskje til og med kastes, noe skal legges bort i påvente av en dag med fint vær og mer pågangsmot – og noe skal rett og slett strikkes ferdig. I mellomtiden har jeg skjemt meg selv bort med å legge opp til en ny lue til Småen – med vellagret alpakka fra galskapslageret mitt! Mer om det følger siden!

Men når bikker egentlig garnskap over i galskap? Er det trivselsfaktoren som avgjør det, kanskje?

6 kommentarer »

  1. AnnetteK said

    Mye av dette hørtes velkjent ut, skulle nesten tro du skrev for/om meg…😉
    Lykke til med å få ferdig noen prosjekter, om du enn rekker opp eller strikker ferdig.
    God helg!

  2. Marihøna said

    Så lenge garnet ikke blir en stressfaktor, så er det vel ikke noe i veien med litt gal/garnskap?

  3. Du har to depoter, det gjør jo valget større og🙂

    Jeg fikk oversikten da jeg endelig fikk alt garnet samlet sammen, og det er inspirerende å kikke gjennom lageret sitt en gang i blant, jeg får ofte ideer om jeg får satt litt fargesammensetninger sammen. Og av og til kan avgrensinger være det jeg trenger for å være kreativ, feks bestemme seg for type prosjekt man trenger/har lyst på.

    Men kjenner meg igjen med å bruke masse tid på Ravelry og lete.

  4. Greta said

    Masse deilig garn. Men det er jo litt vanskelig å sjå kva du ahr når det ligger slik da. da er det lett å oversjå det og ta noe som er lettere tilgjengelig kanskje. Men ein får da alltids bruk for garnet, tror du ikkje det da.
    kjekt å sjå att du blogger att også. håper att det blir litt oftere fremover. Ha ei fortsatt fin helg med dine kjære. klem

  5. strikkepanja said

    Trivselsfaktoren har alt å si, det skal jo være en kjekk hobby!🙂 Det hjelper masse på samvittigheten å gå gjennom påbegynte prosjekter og erkjenne at noe faktisk ikke blir ferdig og rekkes opp, og noe må rett og slett kastes. Det kan sitte litt langt inne, for man har jo tross alt brukt tid på prosjektene og hatt gode intensjoner og planer. Men det føles kanskje bedre etterpå når avgjørelsen er tatt?

    Et annet tips er å lete etter inspirasjon i bøker / blader, heller enn på nettet. Det sluker faktisk mindre tid og jeg synes også at jeg blir mer kreativ. I tillegg letter man litt på samvittigheten der også, jeg har veffal mange bøker jeg blar i alt for sjelden.

    Tilslutt vil det kanskje være lettere hvis du bestemte at du annenhver gang strikket noe fra garnet hjemme og lageret?

    Håper du finner ut av det. Lykke til!🙂

  6. Syns ikke garnlageret ditt var så avskrekkende stort, hmm….

    Hvis garnlageret hemmer kreativiteten eller skaper stress, bør man vurdere å kvitte seg med noe, er min mening. Ved siste opprydning greide jeg å rive meg løs fra noen nøster som jeg innså at jeg aldri kom til å bruke likevel – de gikk til nærmeste barnehage, som ble veldig glad for gratis garn til fingerhekling etc. SFO er også et fint sted å bli kvitt litt «stress-garn». Og Fretex. For jeg syns liksom det er for gæli å kaste garn – når andre kan få glede av det, helt gratis.

    Og tenger du skapet til klær, kan du jo lagre garnet i plastkasser i stedet – det gir flott oversikt. Jeg har en kasse med ull som hører sammen, en med alpakka, en med bomull etc. Kassene står stablet opp til taket, og er ganske inspirerende, syns jeg, selv om jeg stadig forsøker å redusere litt på mengden… stort sett uten hell. For det er stadig noe fint og nytt som sniker seg inn. Merkelig, det der…

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

