Prematurstrikk

Småen med heklet teppe laget av tante Gull

17. november er den internasjonale prematurdagen, med en god del fokus på disse små minibabyene som må vokse og modnes ferdig utenfor mors liv. Etter at jeg selv ble mamma nesten tre måneder for tidlig, har jeg engasjert meg i Prematurforeningen. Prematurforeningen er en interesseorganisasjon for familier med for tidlig fødte barn. På nasjonalt nivå jobber foreningen for å fremme rettighetene til disse barna, i tillegg til å sette fokus på alle de ulike fasettene det kan innebære å ha et prematurt barn.

Lokalt i Hordaland har Prematurforeningen tenkt å markere dagen blant annet på Nyfødt intensiv på Haukeland sykehus. Der vil vi overrekke litt deilig og mykt strikket tøy til de små som ligger i kuvøser og varmesenger. Vi har allerede fått en del bidrag – og vi er utrolig takknemlige. Blant annet skjønne Monstermønster har strikket miniluer og et herlig solskinnsteppe – og jeg regner med at det kommer flere pakker dumpende ned i postkassen i ukene fremover.

Så dere, kjære strikkevenner. Om dere har tid og lyst til å strikke noen små luer eller tepper, så er innsatsen veldig kjærkommen. Babyull er perfekt til formålet, teppene er fine i ca A3 størrelse. Plaggene må være meg i hende innen 15. november.

5 kommentarer »

  1. Tak meg den frihet å lenke til innlegget sånn at flere kan bidra. Håper dere får inn litt!

  2. Frida said

    Eg vil gjerne strikke noko mjukt og lite, men er det ok med silkeull… (frå Nøstebarn f eks) – eller må det vere superwash? Sjølv er eg veldig glad i silkeull:-)

    Frida/Silkesauen

    • Unsepus said

      Silkeull er jo deilig og mykt, så sånn sett er det veldig godt egnet til prematurstrikk. Vi anbefaler likevel helst superwash, i og med at sykehuset som regel foreslår varm maskinvask når foreldrene tar med tøyet hjem til vask.

  3. mimouna said

    Da er noen luer på vei fra meg også. 🙂

    • Unsepus said

      De kom frem i går og de er kjempesøte🙂 Tusen takk, Mimouna!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

