Gje en skjeling til en symaskine

I Strangehagen i nummer 18
der huserer min festermø.
Hon hakje kler te gå ut om dagen,
så kuns om natten e hon te se.

Så derfor sporr eg no dokkar fine
«Gje en skjeling te en symaskine
så skal vi pønte litt på Katrine.
Ska dokkar se kor fin hon bler.»

Da jeg var liten sang min far ofte på denne bergensvisen, for siden jeg heter Cathrine til mellomnavn, så handlet den jo litt om meg. Når jeg så for noen år siden fylte år av det runde slaget, fikk jeg litt penger som jeg kunne kjøpe meg «noe skikkelig» for. Mens jeg satt og lurte på hva jeg skulle spandere på meg selv, så begynte plutselig denne visen å summe litt i bakhodet. En symaskin, kanskje det ja?

Og heldigvis viste det seg å være en glimrende idé med en symaskin! For når man har symaskin er det ingenting i veien for at man for eksempel kan sy en vår/høst-pose til barnevognen!

Jeg søkte en del på nettet etter tips og inspirasjon før jeg gikk i gang, og landet på en voksiposevariant. Inni har jeg brukt en tynn sommerdyne som jeg sydde rundt og klippet til i voksiposefasong. Trekket er løst og kan enkelt tas av og vaskes. Innertrekket er et dynetrekk jeg brukte som barn, yttertrekket er metervare fra Jysk. Jeg har laget en løpegang i hodeenden, men har ikke tredd den ettersom det ville blitt alt for varmt for småen om jeg hadde snurpet sammen i hodeenden. Posen lukkes med knytesnorer – jeg har brukt runde anorakksnorer.

I etterpåklokskapens lys kunne posen vært litt lengre, sannsynligvis blir den litt snau i høst. Da posen ble sydd brukte vi fremdeles bagdelen på barnevognen – og da ble det veldig lunt og varmt oppi posen. Nå har vi etterhvert gått over til sportsvogn og posen fungerer kjempebra der også. Det aller beste med denne posen er at jeg fikk en stor dose selvtillit over at jeg faktisk klarte å sy den og at den ble vellykket i tillegg. Jippi for investeringer som man kan ha glede av til neste runde dag og vel så det!

 

 

6 kommentarer »

  1. Synnøve said

    Oi, den ble utrolig fin! Kjempefint mønster både utenpå og inni! Du får lage en ny en til høsten hvis den viser seg å bli knapp – dette får du jo veldig bra til!!

    • Unsepus said

      Takk,takk :)Til høsten skal jeg slå til med glidelås, tenkte jeg🙂

  2. Greta said

    du må da ha traktert symaskine før. For dette kunne du. Posen var jo kjempefin og veldig praktisk. Kjempeflink er du. Og så stor og skjønn småen har blitt da. Nyt dagan og tida fremover

    • Unsepus said

      Dette var faktisk førstereisprosjektet mitt, før det har jeg bare sydd noen enkle sømmer her og der. Men jeg er praktisk anlagt, da, det hjelper jo. Takk for hyggelige ord, Greta!

  3. Strikkepanja said

    Vognposen ble utrolig fin🙂 Kjekt å se vognposer i noe annet enn sort og marineblått.

  4. Sigyn said

    Så søt den ble! Ha en fin mandag🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

