Blonder og tyll – for en gangs skyld

Skatten vår er døpt, i en høytidelig og fin seremoni med familie og gode venner til stede. Hovedpersonen selv var så nydelig i den gamle familiedåpskjolen og gjennomførte hele gudstjenesten uten særlige protester (dog med iherdig innsats fra meg i form av byssing, byssing og byssing). Til og med vann på hodet gikk helt fint, det er nesten så man får vurdere å invitere presten neste gang det er badetid…

I anledning den store dagen måtte gutten selvsagt bære kjole, både underkjole og overkjole med blonder og broderier på. Litt uvant var det nok å stille i mer flagrende gevanter enn sparkebukse, men en vid kjole lar seg jo heldigvis sparke godt i også.

Vi var litt nervøse for om dåpskjolen kom til å passe og benyttet oss derfor av strutsemetoden. Kjolen ble ikke prøvd på forhånd og MÅTTE rett og slett passe på et vis da den ble kledd på dåpsbarnet like før vi skulle gå inn i kirken. Det gikk fint.

Jeg syns det er spesielt hyggelig at denne dåpskjolen er en kjole med historie. Den ble kjøpt av min bestefar for 80 år siden, da min fars eldste søster skulle døpes, og siden har de fleste barna i familien brukt den. Selv bar jeg den i 1979, da var jeg vesentlig yngre og mindre enn min egen lille gutt, og ser av bildene at jeg hadde god plass i ermene.

Kjolen er sydd i et flortynt bomullstoff og er virkelig en delikat sak. Jeg ble helt andektig da jeg skulle hente den hos min tante, ferdig strøket og stivet etter alle kunstens regler. Forhåpentligvis kan kjolen brukes av nye dåpsbarn i mange, mange år til.

4 kommentarer »

  1. Ruth said

    Kjære vene for en herlig unge! Snakk om å strutte av helse og godt humør. Dåpskjolen var nydelig også og jeg liker alt som har med tradisjon å gjøre. Jeg har vært borte fra bloggene en stund og det var skikkelig godt å se at det går så bra med dere.

    Jeg håper dere alle får en fin helg.

  2. Merete said

    Nydelig! Masse historie i den kjolen.

    Vi brukte kjolen fra mannens slekt, der er navnene til de som er døpt i den brodert inn med dato, og det er fint å tenke på alle som har brukt den.

  3. Marte said

    Gratulerer med dåpsdagen, sånn på etterskudd! Jammen har gutten vokst siden sist bilde🙂

    Her ventes ei jente til sommeren, og jeg ønsker at hun skal få bruke dåpskjolen mamma har laget og som flere av søskenbarna min har brukt, i tillegg til søsteren min og jeg. Men vet at i det mannen og jeg forlovet oss bestilte svigermor en dåpskjole til kommende barnebarn, så vi får se hvem som «vinner»…😉

  4. Matja said

    Gratulerer med dåpsbarnet….noe på etterskudd ser jeg:))) Både mor og barn ser helt fantastiske ut.Nydelig lue til også.Er det du som har strikket den?Kos dere og ha en flott uke:)

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

