Egentlig bare vester

Egentlig hadde jeg tenkt å skrive et innlegg om hvordan det er litt vanskelig å komme i gang igjen med bloggen. Man skriver jo om det hjertet flommer over med, og i det siste har det vært vanskelige ting for min del. Og de regner jeg ikke med at den gjengse strikkeinteresserte leseren har lyst til å lese om i lengden. Så derfor har jeg gått og tenkt på at jeg ville skrive noe om hvordan ingen tema lengre føles viktig nok til å skrive om her, ikke etter at jeg har fortalt om Martha og småen. Jeg ville si noe om hvordan kanskje fokuset i bloggen kommer til å være annerledes fremover, at jeg kanskje ikke bare skriver om strikking lengre.  Ja, jeg ville også skrive litt om at det er vanskelig for meg å bruke enkelte av strikkeplaggene jeg strikket mens jeg var gravid, for det er så mye håp og kjærlighet strikket inn i de plaggene, og så ble jo ingenting sånn som det skulle likevel.

Men. Så ombestemte jeg meg og fant ut at jeg heller skriver et innlegg om vester.

Jeg strikket nemlig en del små vester da jeg lå på sofaen med magen min – og nå som småen vokser til har jeg oppdaget at disse vestene er utrolig gode og praktiske. Et lite ekstra lag, perfekt over en body og ikke for varmt når man skal ligge under dynen og sove litt i vuggen sin (for det skal man, hører du, småen?).

Vestene er litt forskjellige, man hadde da tid til å eksperimentere litt, der man lå på sofaen. Siden vi visste at barna kom til å komme før fullgått svangerskap og siden det ante meg at de kom til å være ganske små, ville jeg ha noen bitte-bitte små vester til bruk på sykehuset. Nå brukte jeg ikke disse før vi kom hjem, på sykehuset var det nemlig varmt nok å ligge kun i body. Men her hjemme har vi brukt den både under pysjamasen om natten og over en body på dagtid. Oppskriften er fra Strikk til Nøstebarn, men jeg har strikket halvpatent i stedet for ribbestrikk. Garnet er Rheuma Thermalwolle, mykt og deilig, men fullstendig uten spenst og liv.

Det er litt tilfeldig at det ble flere grønne vester, men fargevalget her er et resultat av de begrensede valgmulighetene i Nøstebarns silkeull. Jeg ble egentlig positivt overrasket over dette garnet, det er kjempemykt og har massevis av spenst. Jeg regner med at det kommer til å nuppe en del i bruk, så det er nok ikke det beste valget til større plagg. Til småting til en ny baby er det imidlertid bortimot perfekt. Denne vesten er strikket med utgangspunkt i selekjolen fra Strikk til Nøstebarn. Jeg begynte på vesten før vi viste kjønn på de små i magen, så jeg gjorde om oppskriften til noe som kunne passe både gutter og jenter. Vi har nettopp tatt vesten i bruk, men jeg vet allerede at jeg er utrolig fornøyd. Passformen er bra og småen trives i den.

Og så måtte vi jo ha en Malsen og Mor-vest også! Jeg strikket en Clara-vest tiltenkt Martha og ville ha en matchende vest til broren. Etter litt søking etter en passende oppskrift, fant jeg ut at det greieste var å strikke en Milo-vest, men å tilpasse oppskriften til Shetland soft, som er en god del tynnere enn garnet oppskriften er laget for. Jeg endte med å strikke 12 måneders størrelsen for å få en vest i ca nyfødtstørrelse. Vi har brukt den et par ganger og konklusjonen må være at dette er en veldig kjekk vest. Lett å ta på og god passform, samtidig som mønsteret innbyr til å gjøre forandringer og strikke vesten fullstendig etter smak og behag. Den observante leser vil legge merke til en rad med dyr nederst på vesten min. De ga seg ut for å være ender på diagrammet jeg brukte, men jeg ser nå at de kan være akkurat det dyret man helst vil se. Fine endene/kuene/hundene/hestene😉

5 kommentarer »

  1. Synnøve said

    Fine vester! Jeg har også fått tilbakemelding på at vester er supre plagg til hverdags🙂 Skjønner godt at du sliter litt med bloggingen, men husk at vi strikkende lesere også er mennesker og synes det er greit å lese om det litt mer personlige. Håper du får til å se lyspunktene i hverdagen din, selv om du er midt i det aller vanskeligste. Gode tanker og en klem sendes til deg❤

  2. Greta said

    Dette vart eit flott innlegg. Men du skal heller ikkje vere redd for å skrive ellers kva hjertet flyter over med. For det hjelper å skrive om vonde ting. Unasett kva som er årsaken til at det er vondt. Og vi leser det gjerne.
    Flotte og praktiske vester du ahr strikket. Det er ikkje dumt å strikke noen vester kanskje. Det skal eg ha i minnet når eg ein gong får tid til å strikke opp litt småting.
    Kos deg/dere med knerten. Og så håper eg han sover litt mer når du/dere vil. leser mellom linjene at han kanskje ikkje liker å sover så mye. Stor klem

  3. Frida said

    Fine vestar! Eg likte spesielt godt Milo-vesten med den dyriske stripa:-) Har sjølv strikka fleire barne-vestar, vestar er prima plagg.

    Eg synest det er verdifullt å lese bloggen din. Eg trur at mange som strikkar både legg sorg, glede og alvorlege tankar inn i maskene.

    I går las eg eit innlegg frå ei mor som hadde mista barnet sitt ved termin. Kanskje du kjenner deg igjen i noko av det ho skriv?

    tovehd.blogspot.com/2011/10/fra-jord-til-himlen-opp.html

    Alt godt frå Frida

  4. Åh jow da…. strik er naturligvis en del af livet – men også kun en del! Så det skal ikke holde dig tilbage fra at fortælle om både de lyse OG de mørkere tanker, følelser og alt hvad som livet gir sig af med. Og oh hvor jeg kan mærke netop den med at man strikker sine tanker og håb for fremtiden ind i det ting man har på pindene… og også når det færdige bliver brugt er der ofte knyttet stærke ting dertil! Du lyder sund og normel – og at holde dét tilbage kan kun være af det værste… lad livet berige dig med det hele – og vær i det præcis som jeg tror du er….. Har du tænkt at ham den lille fyr måske gerne vil sove men ikke i en vugge … alenen? En slynge kunne være løsningen! han har sikkert lidt mere brug for hud-kontakten end børn født til termin – og han er jo ene tvilling og derfor kan han ha brug for at mærke en anden. Du kan evt læse om brugen af slynger i og Fødsels temanummer om «I-favn»-principperne og om brugen af slynger her; http://www.fogf.dk
    Masser af kærlige tanker fra Susanne

  5. Fragaria said

    Oj, så mange fine vester du har strikket! Skriver under på at vester er praktisk. Et ekstra, godt lag, uten å være en hel tykk genser. Lurt når man etterhvert skal ut og ha mange lag klær og tykk vinterdress også, uten å føle seg som en seigmann.

    Husk at du verken har skrevet noen kontrakt på at du kun skal skrive om strikking, eller at du skal holde oss oppdatert ofte nok! Bloggen og leserne er her når du trenger det og har lyst.

    Håper dere har det fint nå som hverdagen med L er kommet🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

