Årgangsgarn

Det er jo en litt rar tilværelse man har når man tilbringer all tiden sin hjemme, kun med en ukentlig luftetur til poliklinikken på sykehuset. Så veldig mye får man ikke gjort, for hele poenget med å tilbringe tiden hjemme er jo at man skal ligge på sofaen og ruge som besatt. Ruging lar seg dårlig kombinere med klesvask, rydding, pussing av vinduer og den slags husmoderlige sysler.

Så da får en strikke og lese og se litt på TV. Heldigvis har vi velfylte bokhyller og heldigvis har jeg et utømmelig garnlager med litt av hvert i. I dag har jeg flere ganger tenkt på hvor vidunderlig det egentlig er at jeg har hamstret såpass mye garn  de siste 4-5 årene. Når man ligger flat på sofaen blir man avhengig av hjelp til alt mulig, spesielt til anskaffelser av ting fra den store verden utenfor. Og med et postkontor som stenger klokken fem er jeg ganske sikker på at det ville blitt upopulært om det skulle hentes pakker med internettbestilt garn der flere ganger i uken. Så da er det herlig at garnlageret faktisk inneholder fint garn som jeg har lyst til å bruke, og ikke bare kjipe nøster som ble kjøpt fordi de var rimelige.

For eksempel har lageret i en fire års tid rommet 200 gram håndfarget merino fra HandpaintedYarn, kjøpt på nettet og ekspressfraktet til Norge med DHL. Egentlig var tanken å lage en bolero til meg selv, tror jeg, men med kun 200 gram til rådighet ble det et litt håpløst prosjekt. Så da ble garnet heller bare liggende. Helt til jeg nå var på jakt etter rosa garn i ca pinne 4-tykkelse. Jeg vinglet litt mellom dette garnet og Babysilk, men fant til slutt ut at jeg hadde lyst til å prøve den langreiste merinoen. Etter fire år i skapet fortjener den litt kvalitetstid på pinnene.

Helt ferdig er jeg ikke, men på grunn av en svært pliktoppfyllende knappesyerske som ofte er på besøk, så er alle nødvendige knapper allerede behørig påsydd. Jeg får vel bare strikke det siste ermet da…

3 kommentarer »

  1. Greta said

    Du ruger på noen som vil ha rosa når dei kommer ut da.:0).
    du får nyte tilvererelsen for når du er i mål og alt har gått bra, vert det ikkje mye kvile på sofaen. Kelm fra meg

  2. mimouna said

    Gode knappesyere er gull verd de. Det samme er vellagret garn. Det var nok slike små plagg det EGENTLIG var ment til å bli. Og så godt det er å ha interesser som er forenelige med sofaruging når man først må holde seg i ro.

    Ønsker dere alt godt, håper dette går bra til slutt. *klem*

    Glemte nesten å svare på spørsmålet ditt: Jeg tar to masker løst av samtidig, som om de skulle strikkes rett. Og så strikker jeg neste maske og trekker de to løse maskene over.

  3. Marit said

    Tenkjer på dykk alle kvar dag og kryssar fingrane for at alt skal gå bra.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

