Øvelse

Jeg øver meg på å gi vekk ting jeg har strikket i presang – uten å legge ved noe annet i tillegg. Det føles nemlig ofte så knuslete når jeg står der og skal pakke inn en strikket gave. For tenk om mottakeren ikke liker det jeg har strikket? Tenk om de syns det er gnitent å gi bort noe jeg har laget selv? Tenk om de rett og slett hever øyenbrynet og tenker «hmm».

Med babyplagg går det greit, der er det opplest og vedtatt at det er flott å gi bort noe som er hjemmestrikket. Men jeg teller helt ærlig på knappene hver gang det er snakk om noe til en voksen. Den ene siden av saken er jo om man klarer å treffe smaken og stilen til gavemottakeren. Og så skal jo garnvalget stemme, både i kvalitet, mykhet og farge. Som man skjønner, det er mye enklere å bare strikke til seg selv og la det bli med det!

Da vi nylig var invitert på kvelds til et bursdagsbarn i slutten av 20-årene hadde jeg først tenkt å strikke en lue. Men jeg klarte ikke å bestemme meg for hverken farge, oppskrift eller garntype og utsatte beslutningen helt til det kun var 2 dager igjen. Da grep jeg takknemlig til Praktiske Petra og to hesper med Mirasol Miski. Miski er et garn laget av babyllamaull og det er så vidunderlig mykt at det nesten ikke går an å tro. Praktiske Petra i Miski er varmt og luftig og litt luksus. Det må vel være bra gave, eller?

Luksus-Petra

Garn: Miski fra Mirasol (100% baby-llama)

Pinner: nr. 3,5 og 6

Garnforbruk: 100 g

Mønster: Praktiske Petra fra Vridd og Vrang

7 kommentarer »

  1. Greta said

    utifra bilde kan eg ikkje sjå kva praktiskepetra er for noko. Garnet høres veldig godt ut. Eg har skjønt at heimestrikka er noko av det beste man kan i gave i dei fleste leire. Men det kan jo sikkert vere forskjellig. Mottaker var sikkert glad for praktiske Petra :0)

  2. strikkepanja said

    Jeg ønsker meg noe i det gule garnet til min bursdag😉

    Jeg kjenner meg godt igjen i det med at det ser så knuslete ut. Bare sokker…? Bare et par pulsvarmere…? Burde jeg ikke ha noe mer til…? Øver meg litt jeg også.

  3. HildeC said

    Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver her om hjemmelagde gaver. Jeg syns gaven din er flott, og den kan absolutt stå alene på egne ben. Når man virkelig tenker igjennom det, så ligger det ofte langt flere refleksjoner, vurderinger, valg, og ikke minst bruk av tid bak en håndlaget gave, og det må jo være det flotteste av alt?

  4. Moan said

    JEG ville blitt strålende fornøyd, men det er kanskje forskjell på strikkere og ikke-strikkere?
    Håndlagede gaver er det iallefall lagt ned endel arbeid i! Jeg like å gi bort garn, jeg🙂

  5. Lykkelinn said

    Det hørtes veldig kjent ut, jeg er heller ikke veldig god på å gi bort «bare» noe jeg selv har laget, det må liksom være med noe mer. Og så er jeg flink på å snakke ned mine egne ting, litt sånn «phøy, neida, det tok da bare noen timer, du trenger jo ikke å bruke den, det er jo ikke alle som liker strikkede ting, det var bare noe jeg slang sammen»….

    Vi må bli litt flinkere til å være stolte av det vi lager, synes jeg!

  6. Frida said

    Eg likar dine funderingar rundt strikking! Sjølv er eg sakte, men sikkert blitt betre på å gi bort heimelaga saker utan å gruble. Eg tenkjer som så: «Det er gjerninga som tel». At mottakaren ser at eg har brukt tid og glede på å lage noko. For eg har det verkeleg moro medan eg held på, med å finne godt garn og fine oppskrifter! Men eg held meg helst til SMÅ ting som går raskt, som f eks pulsvarmarar. Då blir ikkje mottakaren så overvelda, og heller ikkje flau om eg har bomma på smaken🙂 Eg har forresten nettopp lagt lenke til det du skreiv om «Sidelengse rillejakker» for ei stund sidan, apropos det nyaste innlegget på bloggen min.

  7. Anne said

    Jeg føler også at strikkede gaver er litt stusselig å gi bort – men blir alltid super glad om jeg får det selv.. Jeg tror de aller fleste setter mer pris på at man faktisk har tatt seg tid til å strikke gaven i stedet for å bare kjøpe noe..

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

