Turkis pus

Jeg elsker jo å snope med meg garn. Som regel uten mer enn en vag idé om hva jeg skal strikke av det, nesten alltid mens jeg har mange flere påtenkte strikketøy i hodet enn jeg noensinne kommer til å få tid til å begynne på. Strikking og garnhamstring henger sammen. Sånn har det vært siden jeg var en fullstendig fersk strikkenovise som synes det hørtes ganske komplisert ut å strikke trekantsjal hvor man skulle øke på begynnelsen av hver pinne. Det var nemlig til et sånt sjal jeg kjøpte inn kanskje 100 gram lysende turkis veldig tynn mohair – det var jo på tilbud!

Gjett hva som skjedde med den turkise mohairen, da? Den ble liggende i en skoeske. Den har bodd noen år i Tyskland og fire-fem år på tre forskjellige adresser i Bergen. Men nå har jeg begynt å gjøre kål på den! Blonderogstrikk på Ravelry har strikket mange lekre halser i blondestrikk og plutselig ble det tindrende klart at dette jo var en fin ting å bruke mohairen til. Jeg har strikket med en tråd lys grønn/isblå silkeull fra Bånsull og en tråd syltynn turkis mohair. Jeg har brukt et litt åpent hullmønster som gir lange rekker med relativt store hull. Langs sidene har jeg laget en heklekant med tagger ytterst.

Det er blitt et veldig deilig plagg. Jeg bruker halsvarmeren dobbelt hvis det er ekstra kaldt, da ligger den som en tett og myk hals. Inne på kontoret bruker jeg den gjerne åpen, da varmer den i nakken og over skuldrene, men gir litt pusterom rundt hals og bryst.

Moralen er forøvrig soleklar: det er bare å fortsette å snope så lenge man har lommepenger og oppbevaringsplass. Det passende prosjektet kommer rekende på en fjøl til slutt!

Turkis pusehals

Garn: Bånsull silkeull og tynn mohair

Garnforbruk: 50 gram av hver kvalitet

Pinne nr. 6

4 kommentarer »

  1. Greta said

    Eg er sikkert litt treg. Men det øverste bilde, kva er det av. Sjlet såg deiligt ut det. veldig turkis, men det passer sikkert deg. Ha ein flott dag videre

    • Unsepus said

      Det øverste bildet er også sjalet, bare litt dårligere fargegjengivelse😉

  2. Strikkepanja said

    Den halsen er jammen fin. Den ser fluffy og lekker ut. Jeg synes også at du virkelig har fått dreisen på heklingen.

  3. Hespetre said

    Imponerende evne til å trekke ut det viktigste, og deilig, deilig halsvarmer.🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

