Plommemarsipan?

Om tirsdagene er vi en liten gjeng som møtes til strikkekafé på spisestedet Moliére i Bergen. Vi er blitt veldig glade i å gå på akkurat Moliére – og den aller viktigste grunnen til det er at de selger nydelig håndlaget konfekt! Moliére er et chocolaterie og det er de selv som for hånd produserer sjokoladen, marsipanen og konfekten som tilbys i butikken. Og konfekten er knallgod, det kan jeg gå god for etter over et år som ukentlig prøvesmaker.

Egentlig har jo konfekt ikke så mye med vinkelvottene å gjøre, men jeg har flere ganger tenkt på marsipanvarianten plommemarsipan mens jeg har strikket vottene. Ikke fordi jeg er så veldig begeistret for akkurat den sjokoladebiten, men fordi fargene i vottene har fått tankene over på snopebaner.

Vottene er strikket i Shetland soft, i fargene Gul Marsipan og Lilla Iris. Jeg har brukt dobbel tråd og pinne nr. 4. Vottene er faste uten å bli stive, og med ekstra lange mansjetter er de gode og varme når det er snø ute.

Jeg har brukt samme modifikasjon til tommelen som ved forrige sett vinkelvotter , da sitter votten bra uten å trekke seg for mye til siden. Den observante leser vil legge merke til at de to vottene jo ikke er like. Dette er et typisk eksempel på noe som virket som en god idé i utgangspunktet (det er jo litt «gøy» med votter som er litt forskjellige, men samtidig så like at de tydelig hører sammen? Eller?), men som underveis i strikkingen ga meg en litt sånn meh!-følelse. De blir nå brukt, men det hadde ikke vært meg i mot om de hadde vært like heller, når alt kommer til alt.

Vottene ble faktisk påbegynt i sommer, men først strikket ferdig like før jul. Da tok jeg dem som en strafferunde mellom to ting jeg hadde lyst til å strikke, bare for å få ferdig noe fra strikkekurven. Så langt er jeg veldig fornøyd med monogami-avbrutt-av-gamle-synder-metoden, jeg føler at jeg får litt unna, samtidig som strikkelysten faktisk øker. Det blir spennende å se hvor lenge de gode rutinene holder.

Vinkelvotter 2

Garn: Malsen og Mor Shetland soft, dobbel tråd

Garnforbruk: ca 60 gram

Pinne nr. 4

Mønster: Elizabeth Zimmermanns Mitered Mittens

4 kommentarer »

  1. Greta said

    Heisann. Kor ligg den butikken/kafen?
    Tøffe votter, mene g hadde nok heller ville hatt dem like ja. Men pytt pytt, er dei til deg sjølv så er det ikkje så farlig.
    Bra at fortsetta går bra klemmen

  2. Anita og Garp said

    Synes det var kult at stripetykkelsen var forskjelig jeg!! Og stilige farger!! Lilla blir aldri feil.😉

  3. Greta said

    Vil no berre takke deg for at du ahr anbefalt meg til vennina di. Det skal verte kjempespennde å strikke til trillingene. Takk

  4. […] sett har vi vært ute hver dag. Småen sover kjempegodt i vognen, og mor har godt av trimmen… Vinkelvottene i Shetland soft har ikke vært særlig i bruk før, men nå som hendene ikke kan graves dypt ned i lommene på […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

