Lenge planlagt, men helt spontan

Jeg bruker en del tid på å luske rundt på Ravelry. Da kikker jeg på andres prosjekter og favoritter – og hvis jeg har veldig god tid, så kikker jeg i tillegg på køene deres. Resultatet er nesten alltid at jeg selv får en god del nye favoritter og at min egen kø vokser med en god del prosjekter. Som regel forblir de i køen, for Ravelry-køen min er prioritert langt etter den mentale køen av sånt som skal strikkes.

Luen Selbu Modern har jeg hatt i køen min lenge, kanskje i et år eller mer. Tanken har hele tiden vært å strikke den med Kauni-rester etter Revontuli-sjalet, men jeg skal innrømme at tanken har vært ganske halvhjertet. Jeg er nemlig ikke glad i å strikke mønsterstrikk med flere farger.

Jeg har vel kun noen få mønsterstrikk-i-farger-prosjekter under beltet, jeg minnes en Mariusgenser, en islandsk vest, en piratlue og min personlige favoritt: George. Det er ikke noe spesielt problematisk med å strikke med flere farger, men jeg syns det krever litt mer kognitiv tilstedeværelse enn jeg egentlig vil bruke. Jeg strikker mest for å slappe av og la tankene fare (eventuelt se på TV), og det harmonerer dårlig med å passe på trådspenning, fargerekkefølge og pinlig nøye følging av diagrammer.

Men noen ganger så blir neste prosjekt valgt litt sånn halvspontant: oj, der ligger et halvt nøste med Kauni. Og litt nøytral Shetland soft. Hm. Der var den selbu-modern-luen, ja.

Jeg er veldig fornøyd med at jeg brukte Kauni til luen. Jeg elsker de langsomme fargeskiftene, selv om den effekten forsvinner når garnet brukes til mønsterstrikk sammen med en annen farge. I luen min begynte jeg med grønt helt nederst, før garnet ble lyseblått, så lilla og så veldig dyp lilla på grensen til aubergine. Fascinerende at det går an.

Det tok tid. Og jeg syns det krevde konsentrasjon. Men jeg er veldig fornøyd med luen, tross alt. Den er også utrolig varm og god og passer bra til disse dagene med vind og regn som vi har en del av i denne kanten av Norge. Og så er det litt deilig at et lenge planlagt prosjekt faktisk fikk muligheten både til å bli påbegynt OG strikket helt ferdig. Heia monogamiet!

Selbuish

Garn: Kauni EQ og Shetland soft i Putty

Garnforbruk: ca 70 gram

Pinne nr. 3

Mønster: Selbu Modern av Kate Gagnon Osborn

12 kommentarer »

  1. Moan said

    Gartulerer med (nok et ferdigstilt to-farge-mønster) prosjekt!
    Veldig fin🙂

  2. Greta said

    Den var rålekker. Det er nok berre tankene dine som gjør at du tror det er så mye verre, men det er ikkje det. Viss du vil at det skal vere vanskelig, så vert det det. Men det er klart enkelt strikk passer bedre til tv titting enn andre. Lua var knallfin det er no sikkert

  3. Wenche said

    Luen er kjempefin! Jeg har også hatt lyst å strikke denne luen, leeeenge, men det kommer hele tiden andre ting på pinnene😉

  4. Denne ble kjempefin!! Og det ble den lilla lua også. Jeg har faktisk strikket begge to, men kunne godt tenke meg å strikke dem om igjen. Særlig Selbu-lua kunne jeg tenke meg å ha i flere fargevarianter.
    Ha en fin helg!

  5. Ruth said

    Jeg har hørt sagt at trønderne er impulsive bare de får tenkt seg grundig om – 😉 Den lua ble knallfin. Jeg er litt inne i en lue/vante/votte-stim for tiden. Lua ligger herved i min kø nå. Ha en fin helg.

  6. strikkepanja said

    Huen ble dritfin! Jeg er litt misunnelig for at du kom meg i forkjøpet, for jeg har hatt det på akkurat samme måten. Men mitt Kauni-restenøste lå tydeligvis litt lenger vekke enn ditt😉 Så jeg får heller herme etter deg litt senere.

    • Unsepus said

      Hehe, jeg må nesten le litt. Noen ganger lar jeg være å legge ting som jeg har lyst til å strikke i køen min på Ravelry. Hvorfor? Av frykt for at noen andre skal komme meg i forkjøpet og strikke tingen før jeg får gjort det🙂 Jaja. Livet skal jo ikke være en konkurranse og noe sier meg at det er nok Kauni i verden til at alle som vil kan strikke så mange luer som de gidder!

  7. Lykkelinn said

    Helt nydelig lue, jeg elsker å bruke garn med lange fargeskifter sammen med et ensfarget garn, enten i mønster eller i striper. Dette ble jo knallfint!!🙂

  8. Bente said

    Knallfin lue! Jeg synes langsomme fargeskift bler dødslekkert i mønsterstrikk.
    Jeg kjenner til det der med Ravelry-titting og forlengelse av køen. Og se der – jammen havnet Selbu Modern på lista og, gitt.
    Ha en fin helg!

  9. frk.badegakk said

    Nydelig lue i flotte farger!

  10. Anita og Garp said

    Jeg ble så inspirert av deg, at jeg sprang rett i garnlageret og hentet ett nøste Kauni og ett shetland soft i skygge. Og er nesten ferdig, bare fellingene igjen. Så takk for inspirasjon og ikke minst ett lekkert prosjekt!! Luen din er bare NYDELIG!

  11. Siena said

    Nydelig!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

