Snekkersydd

Så kjekt å se at det er flere som tenker som meg i det nye året og benytter anledningen til å renske litt opp i strikkekurven. Jeg er langt fra kommet til bunns i min, men jeg har i alle fall forsonet meg med at det er en god løsning å rekke opp det som jeg virkelig ikke har lyst til å strikke ferdig lenger. Heldigvis strikker jeg jo en ting om gangen for øyeblikket, så jeg har en god unnskyldning for å vente med å ta skikkelig tak i de gamle strikkespøkelsene.

I november fikk jeg en pakke fra venninnen min Valerie i Kanada. Hun sendte meg blant annet to hesper med supermykt alpakkagarn i en helt fantastisk, dyp lilla farge. Fargevalget traff meg veldig, selv om det var utilsiktet. Men i kirken er lilla både kampen, forberedelsen og sorgens farge, og det ble symbolsk og viktig for meg  å bruke garnet til å strikke noe jeg kunne bruke med en gang. Så sprøtt det enn kan virke, så var det faktisk helt konkret: det føltes viktig å strikke noe som jeg kunne bruke den dagen min fars urne ble satt ned. Det skjedde en bitende kald desemberdag , komplett med sur vind. Jeg skal ikke si at det hjalp å ha den symbolske luen i den fantastiske lillafargen, men det var litt fint å bære et konkret symbol på at jeg hadde forberedt meg på å gjennomføre denne dagen.

 

Snekkersydd (sic!) på mer enn en måte, altså. Med alt jeg har lest inn i strikkingen av luen i det lilla, symbolske garnet, er det ekstra gledelig at jeg er blitt utrolig glad i luen og har brukt den veldig mye. Jeg ville ha en diskret, anvendelig, klassisk og enkel lue og hadde først tenkt å strikke en ny Amandalue. Men siden Amandaboken var utlånt på biblioteket foreslå Strikkepanja at One Day Beret kunne tilpasses til å bli en jukseAmanda. Det fine med One Day Beret-oppskriften er at den kan tilpasses alle typer garn. Man strikker fra toppen og ned og måler underveis – sånn at det blir lett å få akkurat den typen lue man har lyst på.

 

Mitt lilla vidunder har klassisk alpeluefasong, er ikke for posete og ikke for trang. Det deilige alpakkagarnet er nydelig mykt og passelig varmt i vinter-Bergen. Fargen har jeg jo allerede svermet for, og det er virkelig helt fascinerende: det er den herligste lillafargen, med sjatteringer som gir liv og spill til luen. Jeg brukte 60-70 gram til luen, så jeg har litt garn igjen. Kanskje nok til noen enkle pulsvarmere?

 

Adventslue

Garn: Classic Elite Yarns Inca Alpakka

Garnforbruk: 70 gram

Pinne nr. 4 + nr. 3 til vrangborden nederst

Mønster: One Day Beret av Kirsten Kapur

3 kommentarer »

  1. Greta said

    Så kjek med ei lue som både er fin, varmer og kan symbolisere bearbeidelse når det er det som skal symboliserers. Flott var den også. ha ein fin dag videre

  2. Lykkelinn said

    Helt nydelig lillafarge, og det ble en vakker lue med et vakkert og symbolsk «budskap»!

  3. Marit said

    Herlig lue med fin symbolikk!
    Smart å strikke fra toppen og ned, det har jeg ikke prøvd,men det frister å prøve.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

