Nytt år og tomme pinner?

Det er noe forfriskende med å hilse et nytt år velkommen. Alle de kjente og kjære klisjéene står der og vinker: en ny start, blanke ark og fargestifter til, fornyelse og renselse, ny giv og ikke minst ofte et ønske om forbedring og forandring.

Klisjéer er jo blitt nettopp det fordi de inneholder et element av det allmengyldige. Det ER deilig å rydde litt i sysakene med jevne mellomrom, og det er ikke helt unaturlig at man velger seg inngangen til et nytt år til å gjøre det. Så kan man jo kalle det for nyttårsforsett. Jeg skal spare dere for detaljene rundt mine private sysaker, men det er klart at det er ting også der som er moden for en storopprydding. Her skal jeg heller si litt om strikkekurven min.

Jeg har nevnt det før. STRIKKEKURVEN. MIN. FUNGERER. IKKE.  Den står i en krok i stuen og er full av strikkeprosjekter som jeg ikke engang drømmer om å ta i. Fallerte og mislykkede strikketøy som jeg har mistet interessen for. Enkle sokker og votter, alt for store genserboler. Strikketøy som jeg har lånt pinnene fra – uten å skrive ned hvilken størrelse det var. Strikketøy som skulle bli til en oppskrift, men som har strandet i ulike grader av kritiske faser.

Hvis jeg skal ha et nytt strikkemantra i 2011, så må det være å få ting ferdig. Jeg syns det er nedbrytende og irriterende at jeg har så mange strikketøy som tydelig nok aldri noensinne kommer til å bli gjort helt ferdig. De suger vekk inspirasjon og interesse for nye prosjekt, samtidig som de eter vekk strikkelysten fordi jeg ikke har lyst til å sette meg inn i dem igjen. De siste månedene i 2010 prøvde jeg noe helt nytt. Jeg strikket monogamt. Kun en affære om gangen, helt ferdig, før neste fristelse kom på tale. Innimellom fant jeg frem noe halvgjort og strikket det ferdig.

Sånn fikk jeg strikket 2 par sokker, 1 par leggvarmere, et par votter,  en hals, en babyjakke, en lue, en lue til og tre par små votter. Og det føltes veldig bra. Så om jeg skal forandre noe i strikkelivet mitt, så skal det være å kvitte meg med (flesteparten) av alle strikketøysaffærene som stadig kommer til og forstyrrer og fortrenger det jeg opprinelig holdt på med. Det er da et nobelt forsett? Det er faktisk lettere å holde enn jeg hadde trodd!

Hva er ditt strikkeforsett for 2011?

7 kommentarer »

  1. Greta said

    Mitt strikkeforsett. vel det må vel bli å aldri ha fleire enn maks 25 påbegynte strikk. Og alle mine strikk blir ferdig. Har i mtt vosknestrikkeliv kanselert to strikk. En vart berre for kjedelig og den andre var eg så dum. skulle gjere det enkelt og så vart det for tungt og vanskelig. elelrs så blir alt ferdig. har i alle fall blitt det.
    Som regel så roterer eg veldig ett par timer på kvar og da kan eg rekke å strikke på 3-4 for dag i gode strikkedager. Da får eg strikka på forskjellige tykkelser og blir ikkje så sliten i hender og armer. Har i dei ssite dagene gått litt vekk fra den. Da har eg ett som eg strikker viss eg ser noe på tv og ellers strikker eg på ein vest til meg. Vil så gjerne ha den ferdig snart.
    Ha ein flott dag du skjønne dame

  2. Cruzidull said

    Da er vi flere som forøker tømme pinner i det nye året, men samtidig syns jeg for min del det er en god ting å fylle noen pinner og som tegn på at den totale strikkevegring som hadde grepet meg er på tilbakegang. Og der kom jeg faktisk på mitt strikkeforsett for 2011 og: Å strikke nok av lageret mitt til at jeg kan forsvare et større innkjøp av Malsen og mor- garn!
    Gleder meg til å se hva mer fint du vil produsere i det nye året!

  3. judith said

    Jeg er vel av dem som har et strikketøy for enhver anledning, iblant blir det litt mange av dem. Men mitt forsett er ganske likt ditt, jeg skal gjøre ferdig en ting om gangen, iallefall når det gjelder de store tingene.
    Lykke til med ditt forsett:-)

  4. Moan said

    Så sant som det er sagt! Prøver å være strikkemonogam selv, men det er ikke alltid lett..
    Lykke til videre på ferden!

  5. strikkepanja said

    Jeg ble veldig inspirert av dine tanker om dette på slutten av fjoråret. Så jeg forsøker meg på det samme som deg; strikke monogamt og få ting ferdig.

    Så langt har det gått over all forventning og ikke minst; det har faktisk vært gøy og veldig tilfredstillende!
    Jeg har strikket ferdig et erme på strikkekjolen min, festet trådene på den sorte jakken i bomull, strikket ferdig ett erme og begynt på det neste på den rustrøde silkeull-jakken.

    Som drahjelp til å få ferdig disse tingene har jeg strikket på den lilla jumperen, men det er den eneste nye tingen jeg har strikket🙂

    So far, so good!

  6. Frida said

    Takk for inspirerande innlegg! Eg tok deg på ordet, og har hatt nyttårs-opprydding i strikkekorga. Resultatet ser du på bloggen min!

  7. Marit said

    Veldig fornuftig. Eg hører til dei som vert frustrert om eg har meir enn eit eller maks to strikketøy på gang. Då vert eg inspiret til gjera ferdig det eg har fordi eg gler meg til å ta fatt på neste. Og ein får strikka minst likke mykje om ikkje meir.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

