Om å slite i mål

Det er ikke vits i å få dårlig samvittighet når man strikker. Eller, når man IKKE strikker er vel en mer aktuell problemstilling. Derfor nekter jeg å la det gå inn på meg at det i aller høyeste grad begynner å bli latterlig at det tydeligvis er umulig å få strikket ferdig den røde strikkejakken jeg begynte på i fjor på denne tiden. I stedet for å tenke at jeg burde og skulle ha fått den ferdig, har jeg stappet den inn i et skap og tenker i grunn så lite på den som mulig. Jeg hadde den med på hytten i sommer, men rørte den ikke. Den er blitt et sånt strikketøy som jeg ikke gidder å forholde meg til.

Hvorfor, kan man spørre seg. Og det er et veldig godt spørsmål. Jakken har bol, den har ermer, den er strikket i et stykke og skal ikke monteres. Den mangler egentlig bare knappestolper.

I fjor trodde jeg at jeg skulle få den ferdig til jul. Men motivasjonen var nok ikke stor nok, til tross for en uhyre kald vinter her på vestlandet. Vi får se om det ikke lar seg gjøre å ha den ferdig til denne julen?

(Og jeg vet jo hvorfor jeg ikke gidder å strikke jakken ferdig. Det er fordi ermene ble for korte og må forlenges. Og fordi jeg ikke tror jeg har en lang nok rundpinne i str 4,5 til knappestolpene.)

5 kommentarer »

  1. Lykkelinn said

    Typiske eksempel på en burde-byrde! Jeg har flere av dem, men har bestemt meg for at strikkingen aldri skal få bli en «burde ha»-greie for meg. Det skal bare være overskudd, kreativitet og moro. Jakken ser kjempefin ut, og jeg er sikker på at du hadde vært strålende fornøyd om du ble ferdig med den, men hvis du ikke har lyst, skal du ikke føle at du MÅ heller. Leve lyststrikkingen!

  2. Greta said

    Da er det berre å klippe av brotet og rolenge armene, viss dei alt er fast på bolen og kjøpe deg ein lang nok pinne. Skulle ikkje vere så vanskelig for ein super strikker som deg. har ein ufo og har bestemt meg for at det skal verte den einaste. Den vert aldri ferdig heller.
    Ha ei fin helg

  3. Du kunne jo ønske deg en slik pinne til jul så det blir en romjuls-jakke? Ellers er det jo ittew veldig vanskelig å kjøpe en pinne heller, sia du sikkert er innom en og annen strikke-butikk…hehehehe….je skjønner deg godt, je har opptil flere nesten-ferdige produkter her. Angående ermene; kanskje det blir fint å lage heklekant for å få riktig lengde?

  4. Ugh, har vi ikke alle noen sånne? Jeg har en helt fin og flott genser (eller var det jakke, husker ikke da den har ligget uberørt i strikkekurven så lenge), og jeg får aldri tid til å gjøre den ferdig. Har funnet ut at trickset er å ikke legge bort noe – strikk litt på det hver dag ellers blir det gjemt&glemt. Men når man har xxx prosjekter på gang, blir det jo umulig å holde alle i gang samtidig, og så blir de liggende. Men jakka ser fin ut den! Og blir den for kort på ermene, kan du jo strikke pulsvarmere!! God helg!

    (Og dessuten, har jeg funnet ut, er ikke alle prosjekter meant-to-be, og når jeg finner ut det, rekker jeg det opp, rett og slett).

  5. Hespetre said

    Huff, ja. Jeg vet hvordan du har det.

    Men du kan prøve FlyLady på dette også? Det har jeg gjort med noen sånne prosjekter. 15 minutter (med timer) på kjedeligstrikk, 30 minutter på morsomstrikk, 15 minutter med kjedeligstrikk osv. Jeg heier på deg!

    Jeg sitter igjen med et halvt (!) erme på en genser. Jadda. Man kan sitte fast der også. Trådene er festet, og jeg har gjort unna det jeg grudde meg mest til, som var å rekke opp fellingen nederst og felle av løsere. Men så ble bare ikke genseren noe fin …

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

