Stripedilla

Striper er en bra oppfinnelse. Særlig for folk med utbredte vinglepetter-tendenser. Sånne som meg. Jeg kan stå på Malsen og Mor-lageret og kikke på hyllene med farger, med et bestemt prosjekt i tankene. Men helt ute av stand til å klare å velge hvilken farge jeg vil strikke med. Dén lilla, eller kanskje dén lilla, rosa? Heller blå? Lys blå, eller litt mørkere, hva med grønn. Ja, sånn kan det gå litt tid.

Jeg er derfor glad for at det finnes striper. Da kan jeg jo velge to farger! Eller enda flere! Og selv om denne ekstra fleksibiliteten egentlig gjør valget enda verre (i stedet for 60 farger å velge mellom har jeg jo da effektivt mange tusen kombinasjoner å forholde meg til), så funker det bedre for meg enn å skulle bestemme meg for bare én perfekt farge.

Og det er MANGE fine kombinasjoner. Jeg liker å kombinere den lyse gråfargen Putty med nær sagt alle farger, den passer i alle sammenhenger hvor man i utgangspunktet vurderer hvitt eller kremhvitt. Her er Putty strikket sammen med den friske grønnfargen Eple.

Og noen ganger er det mer fristende å være litt vågal. Mange kunder elsker å kombinere kraftig oransje Spice med farger som rød og lilla – og det ser helt smashing ut, veldig sprekt og fint. Ofte finner jeg en farge som utgangspunkt og holder den sammen med flere forskjellige farge2-alternativ. Jeg landet ved forrige «hvilken farge skal jeg velge»-runde på en rosa og grønn kombinasjon. Jeg syns den ble frisk og minner om rosebusk og sommer. Dette er rosafargen Rustikk sammen med blekgrønne Laurbær.

Faktisk er det ofte Malsen og Mors kunder som hjelper meg å oppdage nye fargesammensetninger. Når jeg pakker garn som skal sendes avgårde tenker jeg ofte «oj! de fargene var jo kjempefine sammen» (la meg bare nevne lilla og sennepsgul, hvilken fantastisk kombinasjon!). Og som regel ville jeg aldri kommet på den kombinasjonen selv.

Har dere også noen spreke fargesammensetninger å anbefale? Hvilke farger liker dere å kombinere?

5 kommentarer »

  1. Greta said

    Sprekt og fargerikt innlegg, men desverre. Eg har ingen ny kombinasjon å komme med. Regner med at alle eg veit kan du fra før. Ha ein fin og fargerik dag

  2. Bea said

    Eg er no mest interessert i kva desse stripete kreasjonane blir tilslutt, eg då😉 Lekre fargar!! Fargesammensetning er nesten det kjekkaste og mest spennande med heile strikkinga.. hehe

  3. Jeg driver akkurat å strikker striper nå jeg, i Malsen-garn i flere farger. Blir så fint så – kommer snart på bloggen min. Men jeg savner BRUNT – byttet til meg en gråbrun farge fra en bloggvenn i Skottland, og den er perfekt som en nøytral base sammen med Kirkaldy-fargene.

    Knallfine fargekombinasjoner du viser her. Dessverre er det litt vanskelig å se fargene ordentlig på PC-skjermen – antakelig fordi de er så melerte og ineholder flere farger. Derfor er det vanskelig å finne på spreke fargekombinasjoner. Et fargekart med Shetland Soft hadde vært perfekt – betaler gjerne noen kroner for det! Eller kanskje jeg blir nødt til å ta en tur til Bergen for å se på alle de fine fargene. Det kan komme til å bli en dyr tur….

  4. Moan said

    Min fargekombi-favoritt er turkis og sjokoladebrun!

  5. Lykkelinn said

    Jeg stemmer i med Moan – turkis og sjokoladebrun er knallfint! Jeg er glad i kombinasjonen turkis og eplegrønn også, den smeller det skikkelig i! Oransj og lilla er faktisk også ganske fint, men min absolutte favoritt er nok knalloransj og knallrosa. Det liker jeg så godt at vi valgte det som våre «bryllupsfarger» for temmelig nøyaktig ett år siden, og det ble helt perfekt til høstbryllupet vårt!

    … nå må jeg snart legge inn en ny bestilling på fargerikt garn hos deg, kjenner jeg!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

