Zimmermann, beibi

Ja, okei da. Noen ganger er førsteinntrykket helt feil. Jeg skal innrømme at jeg er blitt ganske glad i Elizabeth Zimmermanns Knitter’s Almanac, til tross for at jeg var veldig skuffet første gang jeg bladde i den. Utdatert, gammeldags, kjedelig, tenkte jeg den gangen. Morsom, nostalgisk og ganske så smart, tenker jeg nå. Faktisk blar jeg ganske ofte i den og leser jevnlig et par kapitler. Zimmermann er på mange måter den aller første bloggeren og skrivestilen hennes er veldig preget av digresjoner, med små og lure tips innimellom småprat. Mitt eksemplar av Knitter’s Almanac er et opptrykk i pocketformat, sparsomt illustrert med små, mørke bilder i svart-hvitt. I utgangspunktet ikke noe som maner til plutselig og utøylelig strikkelyst. Likevel, forklaringene Zimmermann gir til hvert plagg og ikke minst logisk oppbyggning og utregninger som ofte er basert på enkle matematiske prinsipp, gjør at det blir interessant å prøve seg på plagg som i fotopresentasjonen ser lite fristende ut.

Jeg kjøpte boken fordi jeg hadde sett en fin babyjakke som noen på Ravelry hadde strikket. Baby sweater on two needles, i kapittelet for februar. Ved første gangs skumming av boken fant jeg ikke oppskriften. Først ved nøye gjennomlesing forsto jeg at de par små avsnittene der på slutten av kapittelet faktisk var alt som skulle til for å strikke denne jakken. Det må sies at dette var for noen år siden, da jeg var en mer uerfaren strikker som helst ville ha alt grundig forklart, gjerne med bilder. Februar-babyjakken ble klassifisert som for komplisert og boken plassert under «bomkjøp» i bokhyllen.

Hvordan boken fikk en ny sjanse er jeg litt usikker på, men de to-tre siste somrene har jeg hatt den med meg som ferielektyre på hytten. Lite og kjipt pocketformat blir strålende genialt og praktisk når man skal få plass i overfylte bager og bagasjerom. Og  nå nylig følte jeg tiden var inne for å strikke den berømmelige babyjakken. Jeg er forlengst kommet over det stadiet at en strikkeoppskrift virker intimiderende på meg, nå er det nesten sånn at jeg lurer på hva i all verden som var problemet den gangen for noen år siden, da jeg hadde lyst til å strikke jakken, men ikke våget meg i kast med oppskriften. I sann Zimmermannsk ånd er den kortfattet, ikke helt logisk nedskrevet, men til gjengjeld svært logisk bygget opp. Punkt to gjorde at jeg glemte å legge opp til en ny mønsterrapport under hvert erme, men siden hullmønsteret er så tøyelig, regner jeg med at det kommer til å gå bra.

Jeg har brukt feriegarn fra Woolfest-turen til Skottland. Jakken er strikket i Rowan Extra Fine Merino, som er et standard mykt merinogarn i den britiske DK-tykkelsen (noe midt i mellom vår babyull og standard norsk ullgarn). Jeg er ikke sånn superglad i merino, jeg mistenker sagging og nupping sånn på sikt. Men det er jo veldig mykt og deilig, så at det passer godt til små babyplagg er det ingen tvil om.

Februarjakke

Garn: Rowan RYC Extra Soft Merino DK

Str: liten baby

Garnforbruk: 100 gram

Pinne nr. 4

Mønster: Baby Sweater on Two Needles fra Elizabeth Zimmermann: Knitter’s Almanac

3 kommentarer »

  1. Merete said

    Det fine med merino til små småttiser, er at de har vokst forbi størrelsen før nupping og sagging inntrer. Ikke like enkelt for oss voksne…

    Og ja, den boka har gjennomgått samme forvandlinga hjemme hos meg.

  2. Mirdiz said

    Utrolig søt jakke:)

  3. […] Februar-jakken strikket jeg mens småen var et påtenkt, men ennå ikke vellykket prosjekt. Det er mange tanker om tilværelsen med en etterlengtet baby strikket inn i den jakken – og kanskje visste underbevisstheten at den fremtidige babyen kom til å være av det småvokste slaget, jeg har nemlig glemt å legge opp nye masker under armene, så jakken er en smal modell. Som bildet viser, er magemålet til småen ikke direkte beskjedent lengre, så knappene spriker en smule. Og det synes jo mamma uten objektivt gangsyn at bare er sjarmerende! […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

