Misforstått egostrikking

På mystisk vis har flere kilo med bomull funnet veien inn i huset mitt, og det på tross av at jeg ikke liker å strikke med bomull, ikke i det hele tatt. I fjor sommer hadde jeg tenkt å strikke flere sommertopper, men høsten var liksom plutselig der og da var det ikke lengre mulig å forestille seg at det skulle være bruk for søte topper man kunne bruke til sommerskjørt og gin tonics.

Og som det jo er – i år var planen også å strikke flere sommertopper, delvis fordi jeg har funnet mange fine oppskrifter jeg har lyst til å strikke, og delvis fordi det hadde vært kjekt å få brukt opp litt av dette bomullsgarnet. Det er i alle fall blitt én topp, og med den sier jeg sommerproduksjonen lukket for i år.

Toppen var kjekk å strikke så lenge den skulle strikkes rundt, da plagde ikke den stive bomullen meg så mye. Men etter at det ble delt av til ermehull var det plutselig ikke noe koselig egostrikk lengre. Jeg har vel brukt mer enn dobbelt så lang tid på den glattstrikkede delen, mest fordi det var vanskelig å beholde riktig strikkefasthet når det skulle strikkes frem og tilbake. Jeg tok meg i nakken til slutt og bestemte meg for å bare bli ferdig, ellers vet jeg at denne toppen ville blitt liggende halvferdig i bunnen av en plastpose.

Garnet jeg har brukt har ligget i lageret mitt godt over to år. Det stammer fra den aller første gangen jeg var på fabrikkutsalget til Hillesvåg. Hvorfor jeg kjøpte bomull er forsåvidt et betimelig spørsmål, men det er noe med den fargeveggen som møter deg i Hillesvågs lokaler. Man blir hypnotisert av alle fargene og kjøper inn både farger og kvaliteter man ellers ikke ville valgt. For petrolfarget bomull er nå engang ikke helt «meg», selv om jeg syns fargen er pen, sånn objektivt sett. Hillesvågs Luxor bomull er fantastisk flott, til tross for all klagingen min om bomull generelt. Garnet er mykt og har en fantastisk glans – og nevnte jeg alle de hundre tusen fargene det kommer i?

Sommertopp

Størrelse: S

Garn: Luxor bomull fra Hillesvåg

Garnforbruk: 250 gram

Pinne nr. 3,5

Mønster: fra Drops design

9 kommentarer »

  1. Hespetre said

    Åh, denne ble lekker! Helt meg, med unntak av bomullen.

  2. Greta said

    Det var ein nydelig topp i ein flott farge. Hadde den vore strørre så hadde den passa meg og. Til neste år kan eg godt tneke meg å få oppskrifta, viss det er mulig. Den var lekker

  3. Toppen ble flott den! Og det er deilig å bli ferdig med ikke-favoritt-strikketøy også, det vitner om viljestyrke🙂
    Jeg har det akkurat som deg når det gjelder bomull – ble hypnotisert av fargeutvalget på Drops-salget i fjor sommer og sitter med noen bæreposer bomullsgarn som antakelig blir årgangsgarn… Men men, man lærer etterhvert og i år har jeg ikke kjøpt et eneste nøste! (bomull, that is…)
    Ha en fin uke!

  4. Merete said

    Så det er det man bruker bomull til? Gin and tonics?

    Takk for advarselen om Hillesvåg, hehe.

  5. Hypnose fra farger er je kjent med!! hehehe….den ble veldig fin, og forhåpentlig blir den fort verdt slitet🙂

  6. Lykkelinn said

    Synes fargen var kjempefin ut, jeg. Men så er jeg jo over gjennomsnittlig glad i støvete blåfarger også, da. Har ikke så sterkt hatforhold til bomull som deg, må jeg innrømme, men sliter mer med å finne noe å faktisk strikke av det. Har nemlig også gått på noen Dropssalg-smeller, og vet liksom aldri helt hva jeg skal lage av det. Holder på med en LittleSistersDress nå, de blir nemlig knakende fine i bomull!

    … men det jeg egentlig skulle si, var: Så fin topp! Bare å glede seg til neste års gin&tonics!

  7. Moan said

    Oooo….! Lekker!
    Det er bare å gi et hint, så betaler jeg porto!😉

  8. Kjempe fin!
    Det kjennes utrolig godt når man har gjort ferdig noe som egentlig ikke er så lystbetont å lage.
    Godt jobbet:))

  9. judith said

    Flott blogg! Gleder meg til å følge dine oppdateringer, for nå ligger du på blogglista mi også🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

