Inspirasjonslektyre

Storebror og lillesøster for 30 år siden

Jeg er en lillesøster, og det har jeg vært i 31 år. Hva det innebærer? Som lillesøster får man en del fordeler av sine snille brødre, mot at man blir lurt til å gjøre ting som de ikke gidder å gjøre selv. For en 25-års tid siden så kunne en typisk slik ting være at man ble «tatt tiden på» dersom man sprang for å hente posten, eller at man kunne få velge hvilket pålegg bror skulle spise dersom man laget fire skiver til ham. Litt erfaring har man etter 31 år som attpåklatt med 3 mye eldre brødre, men noen ganger skjønner man ikke at man er blitt «lurt» før etterpå. Brødrene er jo absolutt blitt mer sofistikerte i sine metoder med årene, de også.

Da bror var i England nylig ringte han og lurte på om jeg ville ha noe. Strikkeblader! svarte selvsagt jeg, men strengt tatt forventet jeg at det kom til å gå i glemmeboken. Men neida, han kom tilbake til Norge med sekken full av alle strikkebladene de hadde hatt på kiosken. Selv nå, med god tilgang til strikkeresursser på nettet, synes jeg at det er lite som kan konkurrere med et skikkelig magasin i papirformat. Det er noe spesielt med glanset papir med ord og bilder på og det er portabelt på en helt annen måte enn internett på en laptop er. Og ikke minst innbyr det til avslapning og kos i mye større grad enn en datamaskin gjør. Kaffekopp, strikkeblad og sofa = veldig bra kombinasjon.  Noe skikkelig norsk strikkeblad finnes ikke, så derfor pleier jeg alltid å kjøpe en god forsyning med inspirasjon når jeg er i utlandet. Det er ikke alltid at jeg strikker noe fra bladene, men jeg tar dem jevnlig frem og blar litt i dem. Og i bunken fra bror var det en del ting som må vurderes!

Hva gjentjenesten var? 2 stk utvalgt vampyr- og varulvlitteratur til gjennomlesning før bror vil anbefale dem videre til ungdomsskoleelever som vil våge seg på engelske bøker. Å nei, så dumt😉

6 kommentarer »

  1. Moan said

    Tjihi! Vinn-vinn til deg?🙂

  2. Mirdiz said

    hahaha:)
    Genialt!🙂
    Du får fortelle om de var noe å lese eller ikke når du er ferdig med de:)

  3. rigmor said

    ett veldig greit bytte😀

  4. Greta said

    Herlig lesing. Kjente ting fra barndommen det der. Hadde og har ein eldre bror og ei yngre søster. I midten med andre ord.
    Eg skulle ønske det fantsest skikkelig norske strikkeblader. kos deg med dine engelske du vennen

  5. Haha, morsomt!! Syns bror har blitt betydelig greiere med årene. Skal bli spennende å se hva som kommer ut av strikkebladinspirasjonen.
    og du, nå har jeg akkurat strikket sokker med boblemønsteret fra Boblehuen – morsomt mønster å strikke!
    Ha en finfin helg!

  6. Hespetre said

    Det begynner visst å betale seg, dette.😀
    Lurer på hva min lillebror vil komme til å kreve av oss?

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

