Jeg skal bare…

De siste månedene har jeg ikke strikket noenting til meg selv. Jeg har ikke engang strikket noen masker på de utallige UFO’ene som ligger rundt omkring i leiligheten. Hver gang jeg har lurt på om jeg skal strikke meg en jakke, eller en topp eller kanskje et sjal, så har min indre Albert Åberg slått til. «Jeg skal bare strikke ferdig en liten babyjakke-UFO som ligger her og slenger», har jeg tenkt. Eller «jeg skal bare lage en oppskrift for Vridd og Vrang». Eller «jeg skal bare strikke en liten presang og kanskje finpusse litt på den oppskriften fra i sted».

Tja, sånn kan jo tiden gå. Men for noen uker siden bestemte jeg meg for at det var på tide å gjøre noe med det relativt rikholdige utvalget med bomullsgarn jeg har her hjemme. Det er tross alt absurd å ha et par kilo med bomullsgarn når man egentlig ikke liker å strikke med det! Så derfor fant jeg frem en oppskrift på en sommertopp som jeg har tenkt på å strikke i et par års tid og var klar på at nå! Nå var det egostrikketid.

Helt til min indre stemme mumlet noe om «jammen, jeg skal bare strikke en bitteliten Mariusgenser først». Tja. Ikkeno egostrikk, altså.

Det som er bra med dette er jo at jeg nå, nesten fem måneder før jul, har en helt ferdig julepresang liggende. Det eneste som står mellom genseren og gavepapiret er et bad i vaskemaskinen. Jeg har brukt en oppskrift fra Sandnes, men har strikket i Rubin-garn. Etter min beskjedne mening er det forsvinnende liten kvalitetsmessig forskjell mellom Smart og Rubin, det eneste måtte være prisen og fargeutvalget. Men skal man ha klassikerne rødt, hvitt og blått, så leverer Rubin. Jeg har strikket genseren i størrelse 2 år, men den ser ganske stor ut. Mottakeren vokser vel inn i den etterhvert.

Så da ble det et gjensyn med julegavealongen etter gammelt også!

4 kommentarer »

  1. strikkepanja said

    Ååååh! Jeg kjenner meg så godt igjen. Selv om jeg er mer egoistisk: Kanskje jeg skal strikke noen julegaver? Kanskje det hadde vært hyggelig med et par sokker til venner? Meeeen, jeg skal bare strikke denne jakken til meg selv først….😉

  2. Greta said

    Kjekt å ha ferdig ei julegave så tidlig. Eg driv med både gostrikk og anna strikk bortsett fra at eg desse siste dagene ikkje har strikka det grann i grunnen. Har hatt andre ting å styra med for å sei det slik. Du får nok ferdig både uforer ao anna utover høsten og det skal bli kjekt å sjå det. Klem fra sogn

  3. Lykkelinn said

    Det høres velkjent ut, ja. Jeg har liggende en genser til meg selv som liksom skulle være sommergenser – i lilla bomullsgarn og med biestrikk. Nå er jeg omtrent der hvor jeg må lage ermer, og jeg kommer bare ikke videre. MYE mer moro å lage noe småtteri som blir fort ferdig!😉

    Jeg må være så ærlig å si at jeg ikke er superfornøyd med Rasmillagarnet, nei… Det er ok å strikke med, men jeg synes det mister veldig fasongen og «hold» i plagget. Jeg strikker kanskje litt løst, men det pleier ikke å være noe problem med andre plagg. Har laget to luer, en jakke og en omslagsbody i det garnet, så jeg synes liksom jeg har forsøkt… Men kanskje det funker godt til plagg som ikke trenger så mye hold? Myke sjal, feks? Eller tepper?

  4. […] har vel kun noen få mønsterstrikk-i-farger-prosjekter under beltet, jeg minnes en Mariusgenser, en islandsk vest, en piratlue og min personlige favoritt: George. Det er ikke noe spesielt […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

