Bobleri, boblera

Det var en liten periode at disse boblene gikk meg fullstendig til hodet. Jeg er veldig glad i selve strukturen som boblemønsteret gir, det ser morsomt ut og det er behagelig å la hendene gli over de glatte boblene. Jeg innbiller meg at det også kan være interessant for en liten tass å øve på pinsettgrepet ved å plukke litt på en boble eller to. Boblene er også dekorative og gir litt assosiasjoner til polkadotter  – og polkadotter liker vi!

Boblefascinasjonen har resultert i Boblehuen – som ganske mange har strikket etterhvert. Oppskriften på Boblehuen er en av gratisoppskriftene som kan lastes ned fra Vridd og Vrang sin nettside. Det er også blitt strikket en Hubba Bubba-jakke – en kjempesøt strikkejakke til baby, med det fine boblemønsteret som prominent designfaktor. Hubba Bubba-jakken skal snart relanseres av Vridd og Vrang, med forbedret passform og flere størrelser.

Og så strikkes det av og til noen bobler som ikke kommer til å bli utgitt som oppskrifter, i alle fall ikke med det aller første. Boblegenseren var et lite eksperiment som jeg har brukt til å finne ut av hvilke endringer som skal gjøres i passformen til Hubba Bubba-jakken (uten at endringene er gjort i genseren, det må nevnes). Genseren er i størrelse 3-6 mnd sånn cirka og den er selvsagt strikket fra toppen og ned. Den er tiltenkt en ny, liten herremann som heter Anton og er den lille sønnen til min kalligraferende svigerinne-søster. Genseren er strikket i Lerke fra Dalegarn og består slik mine tidligere nevnte kritererier når jeg strikker til babyer med mødre som ikke strikker selv. Da må det som kjent være garn som er mykt som smør og i tillegg lar seg vaske i maskin. Knappene er noen supersøte hundehoder i brunt, jeg elsker disse knappene og det litt sørgmodige uttrykket hundene har!

Bobler til Anton

Størrelse: 3-6 mnd

Garn: Lerke fra Dalegarn

Garnforbruk: 150 gram

Pinne nr. 4

Mønster: improvisert

6 kommentarer »

  1. Nei så skjønn genser!!!! Jeg er enig med deg, – boblene gir en knallfin effekt!!!!!=D

  2. Lykkelinn said

    Nåååh, så fin boblegenser!! Da tipper jeg Anton blir glad (og mammaen hans, selvfølgelig!) Jeg må innrømme at jeg ikke alltid er så flink til å huske på garnvalget når man lager noe til ikke-strikkende mammaer, men styrer generelt unna det verste klø-garnet, tror jeg. Bra med tips uansett!

    … og Hubba Bubba-jakken står forresten ganske langt opp på min høststrikkeprosjektliste…😉

  3. Greta said

    Stilig genser til lille Anton🙂
    Det er noe med det boblemønsteret som gir meg flachback av den mindre gode sorten. Har ikkje klart å fått frem minna enno. Dermed frister det ikkje å strikke det. Synd for det er egentlig veldig fint.
    Ha ein fortsatt fin dag min venn

  4. Heldige vetle Anton! Gensaren er jo supersøt.

    Hubba Bubba-jakka er på to do-lista mi, så då ventar eg spent på relanseringa.🙂

  5. Så fin genser! Kommer det mønster til den også, tro? Ellers er det vel kanskje bare å strikke Hubba Bubba-jakka uten åpningen foran?
    Tror jeg må låne boblemønsteret – jeg skal nemlig strikke bringebærsokker! Da passer jo boblene perfekt!

    • Unsepus said

      Det kommer en ny og bedre Hubba Bubba-jakkeoppskrift etterhvert, sannsynligvis med modifikasjoner for genser i samme oppskrift.
      Boblemønster bør være ypperlig til bringebærsokker, ja🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

