Vinkelvotter

Vinkelvotter er en brukbar fornorsking av navnet på Elizabeth Zimmermanns Mitered Mittens, tror jeg. En miter på engelsk er en sammenføying av to avfreste deler, vanligvis slik at man får dannet en 90 graders vinkel av to 45 graders vinkler. Listverk rundt dører og vinduer kuttes slik, og strengt tatt er vel den tekniske benevnelsen en gjæringsvinkel. Men gjæringsvotter får liksom tankene på annet enn rette vinkler…

Mine vinkelvotter er strikket i Bris fra Gjestal. Dette garnet består av halvparten ull og halvparten soya – i utgangspunktet en litt uventet blanding. Soya er for meg helst forbundet med noe vegetarianere spiser, ikke med deilig bløtt garn som jeg kan strikke med. Og faktisk viser det seg at disse to soyasakene faktisk har noe med hverandre å gjøre. I utgangspunktet tenkte jeg at soya i garnsammenheng bare var en finere måte å si syntetisk på, men litt googling forteller meg  at man bruker avfalls- og resteprodukter fra tofuproduksjon til å lage soyagarn. Dette skal være en ganske gunstig ting, for avfallsproduktet Okara, som er basis for produksjonen av soyagarn,  er et avfallsstoff som det ellers er store kostnader forbundet med å behandle. Når det kan brukes videre til å produsere garn/fiber kommer det til nytte i stedet for å dumpes.

Bris er et kjempemykt og glatt garn, med veldig lange fibre i selve garnet. Det er veldig løst spunnet og har derfor en tendens til å splitte seg når man strikker. Som andre løst spunnede garn, vil nok Bris også nuppe en del i bruk. Jeg ville derfor ikke brukt det til større plagg, selv om stripeeffekten sikkert kan være lekker i jakker og topper. Til vinkelvotter er Bris bortimot perfekt. Stripene blir passe brede, vottene blir passe myke og varme og fargene er nydelig avstemte og lekre.

Disse vottene skal sendes sammen med takkekortet fra bryllupet vårt til min svigerinnes snille søster Kristine. Kristine er kjempeflink med kalligrafi og tilbød seg å lage håndkalligraferte bordkort til alle gjestene i bryllupet. Vi var over 60 stykker, så det var ikke en bitteliten  vennetjeneste hun gjorde. Vi takket selvsagt sporenstreks ja og var veldig fornøyd med å ha så  lekre bordkort. Siden Kristine nettopp har blitt mamma til en liten gutt trenger hun sikkert et  par varme trillevotter når vinteren kommer. Forhåpentligvis vil rosa vinkelvotter falle i smak.

Mitered Mittens er en av oppskriftene fra Zimmermanns Knitter’s Almanac. Den står i en av  sommermånedene, med begrunnelsen at varmt vær ikke er noen hindring for maniske  tvangsstrikkere. Nå er det jo ikke så varmt i Bergen i mai, eller juli for den saks skyld, så jeg har følt det som nærmest naturlig å strikke på votter nå. I Zimmermanns oppskrift skal man ikke  tenke på tommelen før hele votten er ferdig strikket. Da skal man prøve den på, bestemme seg  for hvor tommelen skal være og ganske enkelt klippe opp en tråd og pirke opp et hull til den. For å få litt bedre passform har jeg i stedet økt til tommelkile, etter modifikasjoner jeg fant i denne  bloggen. Dette er en god modifikasjon som gir en vott som sitter bedre på hånden.


Kristines vinkelvotter

Garn: Gjestal Bris

Garnforbruk: knapt 100 gram

Pinne nr. 4

Mønster: Elizabeth Zimmermanns Mitered Mittens

10 kommentarer »

  1. Greta said

    Alt du vet og finner ut. Eg har strikka ei jakke i Bris og det tror eg vert det eneste eg strikker i det garnet. Likte det overhode ikkje. Den jakka er nå ødelagt fordi kjøper av jakka vasket den i for varmt vann. Har noen rester men tror ikkje dei vert brukt.
    Vottene dine var veldig fine da. kanskje eg skulle gi vekk garnet til noen som vil strikke noe slikt av dem. Får sjå. Ha ei flott helg elelr fortsatt ferie. Bruk det du som passer klem

  2. Ruth said

    Jeg har strikket et par sjal i Bris og likte det godt. Rowan har et lignende garn og det er også bra – bare mye dyrere selfølgelig.🙂 Jeg har mønster på de samme vottene liggende et sted og de er jo skikkelig fine. Kunne trengt noe sånt nå – det er meldt frost her. I juli. 😦 Og det etter at det har regnet i 6 uker uten stans. Vi får håper sommeren kommer. Ha en fin helg.

  3. Stine said

    Nydelige votter, og plutselig så visste jeg hva jeg skal lage ut av mine to nøster Bris som bare har blitt liggende🙂 Tusen takk for inspirasjonen. Vinkelvotter settes herved på listen over ting som må gjøres.

    Ha en fin helg!

  4. Greta said

    Hei igjen. Eg er ingen ekspert på å feste tråder. skjønner problemet ditt i lerke. eg har funne ut at eg må feste tråden litt ekstra ved å putte opp og ned og så gå tilbake og ta en gang i samme maske.Deretter ett par masker til. dette hørtest rart ut men eg veit ikkje korleis eg skal forklare det. Eg er ikkje flink på hverken å forklare eller å feste tråder, men eg gjer eller prøver å gjere begge deler.

  5. Jill said

    Jeg har strikket barnelue I bris og ble veldig godt fornøyd. Det har nesten ikke puppet og holdt seg bra etter en hel venters nesten dogleg bruk I barnehagen. Men det blur kanskje annerledes med større plagg.

  6. Alltid interessant å lese dine vitenskapelig grundige forklaringer om saker og ting!
    Jeg har noen nøster med Bris, og nå blir det nok Vinkelvotter, tenker jeg.
    Ha en fortsatt fin sommer!

  7. Jill said

    Hihi, puppet. Jeg mente nuppet, men stavekontrollen er engelsk. Ops!

  8. Merete said

    Gjæringsvotter! Hohoho!

    Et annet av EZs argumenter for å strikke votter om sommeren, er at da har du tid til å kose deg med strikkingen og lage FINE votter, ikke stresstrikke når kulda setter inn og vottebehovet er stort. Jeg er enig, så enig. Så kanskje det er votter jeg skal lage i neste prosjekt? Takk ofr inspirasjon!

  9. wigdis said

    Nydelig votter og spennende informasjon om garnet. Særlig flott for meg å lese det for jeg holder på med en genser i Bris. Den har ligget som UFO ganske lenge nå, men jeg får vel prøve å få den ferdig. Synes garnet var godt å strikke med men veldig løst, så det skal bli spennende å se på holdbarheten når den blir tatt i bruk.

  10. […] har brukt samme modifikasjon til tommelen som ved forrige sett vinkelvotter , da sitter votten bra uten å trekke seg for mye til siden. Den observante leser vil legge merke […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

