Å strikke med dobbel tråd

I det siste har jeg strikket litt med dobbel tråd, både med to tråder i ulik kvalitet og med to tråder av samme garn. Å strikke med dobbel tråd åpner for en del nye muligheter. Man kan bruke to tråder i helt ulike farger for å få en markant melert effekt. Eller man kan velge seg to forskjellige utgaver av samme farge, men med ulik i fargeintensitet, for å skape mer fargespill i det man strikker.

Hvis man er superfornøyd med fargen man har, så kan man selvsagt bruke dobbel tråd av samme farge. Når man jobber med tynne garn som Shetland soft kan det noen ganger være fristende å bruke dobbelt garn – enten det er for å kunne bruke en bestemt oppskrift, for å få et fastere og tykkere sluttresultat eller rett og slett fordi man ønsker et litt kjappere prosjekt.

Shetland soft i dobbel form fungerer i alle fall veldig bra. Jeg har brukt pinne 4 og har fått en strikkefasthet på 21 masker per 10 cm i glattstrikk. Sånn sett kan dobbel Shetland soft brukes til en del «vanlige» norske oppskrifter.

3 kommentarer »

  1. Merete said

    Og jeg har fullført kåpe i trippel tråd! Funker bra, og bilder kommer når kåpen er tørr og modellen er villig.

  2. Greta said

    Dobbel tråd er lurt ofte. Kjekt å strikke med både med samme farge og med blanda farge. Ingen dum ide🙂

  3. Dobbelt tråd er smart! Jeg driver og strikker kragejakken fra Nøstebarnboka i dobbel Shetland Soft, og det ser jeg det er mange andre som har gjort også (på Ravelry). Men det å blande to ulike garn, har jeg ikke drevet så mye med. Det åpner for helt nye muligheter – og det tror jeg jeg vil prøve mer av fremover! God ide!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

