Woolfest

Ute i den store verden skjer det jo generelt sett litt mer enn her hjemme i lille Norge. Blant annet kan man bruke store deler av sommeren til å gå på garn- og ull- og strikkefestivaler, i alle fall dersom man er villig til å reise til USA og Storbritannia. Bare i England og Skottland er det i sommer mulig å delta ved minst tre forskjellige større arrangement som dreier seg om garn, ull og håndarbeid.

Knit Camp og Ravelry Weekend holdes ved Universitetet i Sterling, Skottland i august og Knit Nation avvikles i London i slutten av juli. Og for en drøy uke siden ble Woolfest arrangert i Cumbria i England. Disse arrangementene har ganske ulike profiler og henvender seg til forskjellige målgrupper. Vi valgte å dra til Woolfest fordi denne messen/festivalen i mindre grad fokuserer på sosiale nettsamfunn og kurs holdt av kjente strikkepersonligheter. For meg ville det ikke vært aktuelt å betale i dyre dommer for å være med på foredrag og workshops holdt av strikkekjendiser som Kaffe Fassett og Jared Flood – jeg er mer for å rusle rundt og klemme på garn i alle kvaliteter og fasonger.

Woolfest er en gigantisk ull- og garnmesse hvor man kan se på og kjøpe garn og strikkerelaterte produkter. Fokuset var helt klart på små produsenter og sånn sett veldig i tråd med den filosofien Malsen og Mor har i forbindelse med  innkjøp til butikken. Jeg var sånn halvveis på utkikk etter nye leverandører til butikken og fant i alle fall et par som jeg skal snuse litt nærmere på.

Som man kanskje kan forvente seg på en slik messe, fantes det veldig mange små kjøkkenbenkbedrifter som solgte håndfarget (sokke)garn, med mer eller mindre vellykket resultat. I tillegg var det gitt stor plass til naturgarn – i veldig vid forstand. Her kunne man finne bittesmå produsenter som selv spinner garn med ullen fra sauene de har gående utenfor, garn i ulike natursjatteringer som fremstilles ved å blande fibre fra saueull med ulik naturlig farge og garn laget av saueullen til sjeldne saueraser.

To garn av den siste typen er garn laget av ullen til Wensleydale- og Teeswatersauene. Wensleydalegarnet er laget
av ull fra denne karen her og har en helt spesiell glans. Man kan nesten få litt tanker om mohair og silke, men det er altså 100% ull. Teeswatergarnet har en del likheter med Wensleydalegarn, begge garnene er spunnet av såkalt longwool, dvs at ullen har spesielt lange «lokker», eller skal vi si dreads? Jeg har selv ikke strikket noe med dette garnet, men jeg ble fristet til å kjøpe inn en liten smaksprøve.

En liten morsom kuriositet på Woolfest var at en norsk strikkekafé hadde egen stand der, med strikkedamene standsmessig pyntet i bunad.

3 kommentarer »

  1. Ruth said

    N[ ble jeg enda mere misunnelig. Skulle så gjerne ha vært der, men — jeg kunne jo ikke avlyse ferien heller. DH ville ha blitt sur.😉

    Wensleydalegarn har jeg strikket med og det har jeg virkelig sansen for. Herlig garn. Jeg får snusse litt på den messesn oppe i Sterling. Vi bor jo bare en times vei derfra også, men som du sier – foredrag er ikke det man helst vil ha. Men det blir vel messer neste år også.

    Ha en riktig fin dag.

    • Unsepus said

      Nei, å avlyse Frankriketur for å dra til Woolfest er vel i overkant av hva de fleste ektemenn ville likt😉 Vi bestemte oss faktisk allerede i fjor for å dra på Woolfest i år, så det går veldig fint å vente et år😉

      Jeg kjøpte dessverre bare et enslig nøste med Wensleydalegarn (bevisstløs i gjerningsøyeblikket), og det angrer jeg litt på nå. Men jeg får prøve å få det til å rekke til noe fint…

  2. Hespetre said

    Å, det så morsomt ut!
    Håper det kommer noe spennende i nettbutikken, det er vi alltid klare for.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

