Fra strikkekurven nr. 5

Det var denne strikkekurven da. Den skulle jeg jo prøve å tømme, sånn at det faktisk var aktive strikketøy som ble lagret i den, ikke all slags fortrengte prosjekt som jeg ikke har lyst til å strikke på. Jeg begynte med friskt mot ved juletider og har gjort ferdig hele fire prosjekter fra den i løpet av året: en babyjakke, et skjerf, et par babytøfler og et par sokker. Ikke veldig imponerende fremgang, men det bidrar i alle fall til at det rører seg litt i kurven (ja, den er fremdeles like full. Det er litt uforklarlig.).

I slutten av mars fant jeg frem en babyjakke som kun manglet ermer. Den har det tatt meg to måneder å faktisk få helt ferdig. Å strikke ermene var så sin sak, det gikk jo fort og greit. Men så skulle det monteres. Og så skulle det strikkes på snorer. Sånt kan ta lang tid.

Denne jakken har fått meg til å filosofere litt rundt babystrikk – og da spesielt oppskrifter som er laget for de som ikke har strikket så mye før. Oppskriften til denne babyjakken heter Gammeldags omslagstrøye og kommer fra boken Myk Start av May B. Langhelle. Dette er en nydelig bok. Bildene er stemningsfulle og vakre, plaggene er enkle og uten for mye dilldall og fargevalget på plaggene er så gjennomført at det gir boken som helhet et veldig delikat uttrykk. Likevel synes jeg at boken har noen svakheter, i første rekke fordi den henvender seg til et publikum som ikke har særlig mye erfaring i å strikke. Hva er det med all den monteringen, da? Hvis du knapt nok har strikket en vrang maske i ditt liv, får hetetokter av å se på en oppskrift i et Dalehefte og synes at pinne 4 er en tynn pinne – ja, da er vel sannsynligheten stor for at du ikke er i stand til å sy en million sømmer i et bittelite babyplagg på en spesielt vellykket måte? Jeg tror at det ikke finnes noe som er så demotiverende og drepende for strikkelysten som at man sitter igjen med en følelse av at plagget ikke ble noe fint (eller at det faktisk aldri blir ferdig!) etter at man har brukt mange, mange timer på å strikke det.

Nå begrenser min erfaring fra boken seg til to oppskrifter, denne omslagsjakken og en hettedress, men inntrykket jeg sitter igjen med er det samme. Mye søm for penga.

Etter at alle delene av omslagstrøyen var ferdig måtte ermene sys sammen (etter min mening den eneste sømmen som var fornuftig, ettersom ermene strikkes i rillestrikk), jakken måtte sys sammen i sidene, ermene måtte sys fast i bærestykket og snorer måtte lages og festes. For meg, som elsker å være helt ferdig i det jeg feller av siste maske, så er dette litt for mye putleri.

Jakken ble fin, men passformen er merkelig til et lite nyfødt barn uten brede skuldre. Som den strikkesnobben man er blitt etter noen år på pinnene, så er ikke dette et plagg jeg kunne tenke meg å gi vekk til noen. Så da blir det mine egne hypotetiske håpefulle som må slite denne med helsen. Malsen?

Omslagsjakke

Størrelse: 0-3 mnd

Garn: Huldra kamgarn fra Hillesvåg

Garnforbruk: 120 gram

Pinne nr. 3 + 2,5 til ribbekantene

Mønster: fra boken Myk Start

9 kommentarer »

  1. Siena said

    Takk for informativt innlegg, jeg hadde faktisk store planer om å strikke denne jakken i sommer. Men etter å ha lest gjennom oppskriften (som var ganske uklar ved første gjennomlesning) og din vurdering tror jeg at jeg dropper den. Mye montering er ikke min greie, og hvor praktisk er det egentlig med en omslagsjakke med brede skuldre til en liten baby?

    Når det er sagt så tror jeg at enhver nybakt mor ville blitt kjempeglad for å få en fin strikkejakke i ull til den nyfødte, så du kan trygt gi den bort!

  2. Moan said

    Hahaha! Nei, takke meg til det mest nødvendige av montering. Artig observasjon.🙂

  3. Greta said

    Du skriver så godt og informativt. Er ikkje glad i montering eg heller, sjølv om eg kan det. Veldig kejt å strikke, feste ein tråd og så ferdig. kanskje derfor eg elsker å strikke sokker av flerfarget garn :0).
    Fin farge på garnet. Kanskje du kan gjøre om jakka, slik at den vert lite montering og litt bedre passform?.
    Ha ein fin ettermiddag min venn

  4. Bra med oppskriftanmeldelse! Altså strikker vi ikke denne jakka. Jeg har flere ganger vært på nippet til å velge oppskrifter fra denne boka, men stusset over at det er mye dilldall med dem, og valgt andre oppskrifter i stedet. Men den SER jo nusselig ut da – og lekker farge!

  5. Charlotte said

    Hei.
    Helt enig med deg ang myk start, jeg er så evig takknemelig at jeg kan strikke fra den å bare sende dritt jobben videre til min mor (som er MYE gladere (flinkere ihvertfall) til å sy enn meg). Dalegarn skulle egentlig bare blitt flinkere til å forklare oppskriftene sine på en lettere måte for de har EGENTLIG mye enklere oppskrifter enn myk start (selv om både strikket og alt er hærlig i myk start) pga montering.
    Men ser dilemmaet med kurven for for vært plagg du gjør ferdig er det vel dukket opp 5nye prosjekt? Sånn er det ihvertfall for meg, har lyst å strikke hele verden😉

  6. strikkepanja said

    Veldig informativ evaluering av denne oppskriften. Jeg er enig med deg i det du skriver. Jeg synes også at det på babyplagg skal være minimalt med sammensying. Til sammenligning kan jo omslagsjakken fra nøstebarn nevnes. Den strikkes ovenfra og ned og kun sømmene under ermene må syes i etterkant🙂

  7. FrkSnupp said

    Nydelig liten jakkesak! Jeg er enig med deg at Myk Start har en del knotete formuleringer og oppskrifter. Kanskje du skulle lage en Malsen og Mor-bok med enkle oppskrifter i Shetland Soft? Bare en tanke…=)

  8. Ruth said

    Så mye lekkert babytøy du har strikket. Jeg kjenner ingen små babyer så jeg får jo ikke strikket sånt – jeg nevnte det for Barnet en gang, men han begynte bare å hyperventilere.😉 Akk ja.

    Harunisjalet var faktisk ikke det minste vanskelig å strikke. Hele mønsteret er en repitisjon av noen få omganger og de husker du lett. Dessuten så ser du hvordan mønsteret går. Og når alt kommre til alt så er det ikke stort annet enn to masker strikket sammen eller et kast. Sett i gang du, det skal bli spennende å se hva du får ut av det.

    Ha en fin dag.

  9. Greta said

    skal Høre med T om han vil ta bilde av meg eg. for din skyld. Strikket samme skjørt sist sommer til Monika og ho syns det er like fint i år. Det heklaskjørtet ho hekla til meg før jul, holder seg også like fint. Det er i babysilk da. Dette er jo bommul, men eg tror det holder seg fint ja. Når strikkaskjørt passer meg, så passer det deg også.
    Ha ein fin dag