Om vester og garn

Når man strikker til folk som ikke strikker selv må man være litt ekstra nøye med garnvalget. Det er ikke automatikk i at de som ikke eier strikkepinner selv kommer til å bli imponert av at gaven de får er strikket i 100% ikke-superwash-behandlet ull. Min erfaring er at ikke-strikkere er opptatt av to ting: er det mykt? og ser det ut som om det kunne ha vært kjøpt på butikken?

Rillestrikkede nøstebarnplagg strikket i tynt naturgarn på ekstra store pinner er altså som regel ikke en vinner for denne målgruppen, slike plagg er alt for skakke og skeive til at andre enn de som strikker sånt selv kan forstå tiden, omtanken og kunnskapen som ligger bak.

Når jeg nå skulle strikke noe til en liten gutt som bor i Tyskland, gjorde jeg meg litt ekstra flid med garnvalget. Kriteriene var MYKT og MÅ FINNES I GARNLAGERET. Valget falt på Debbie Bliss Baby Cashmerino, kjøpt på salg da en av de lokale garnbutikkene dessverre la ned for et par år siden. Dette garnet består av ull, microfiber og kasjmir og er veldig flott. Det er mykt og utrolig spenstig og blir veldig jevnt og pent når man strikker med det. Perfekt for en ikke-strikkende mamma, med andre ord. Microfiber er bare et penere ord for «syntetiske fibre som er mindre enn 1 denier i diameter» og det er nok i vesentlig grad disse fibrene som gjør at garnet er så vidunderlig mykt og jevnt.

Egentlig hadde jeg tenkt at dette skulle være et kjapt miniprosjekt som jeg kunne strikke i løpet av et par dager før jeg begynte på noe til meg selv. Men det har tatt litt lengre tid enn det, til tross for at jeg har vært 100% monogam i mitt forhold til dette strikketøyet. Jeg har brukt en av de nyeste babyoppskriftene til Drops design, med alt mikk-makk som naturlig følger med Drops-oppskriftene. For en gangs skyld har jeg fulgt oppskriften og kun gjort én liten endring: jeg har masket sammen skuldersømmene i stedet for å felle av og sy dem sammen.

Som regel er jeg gladest i oppskrifter som lar plagget være ferdig når jeg feller av hoveddelen. Alt av knappestolper og krager som skal plukkes opp i etterkant har en lei tendens til å ligge på vent i det uendelige hos meg (er det ingen som savner den røde jakken jeg strikket på i høst? Den mangler bare knappestolpene…). Men jeg ser jo at det har noe for seg. Med halskant og ermekanter strikket på etter at vesten var ferdig fikk dette plagget en litt mer profesjonell prikk over i-en – og det er jo helt i tråd med hva jeg tror en mamma som ikke strikker liker best i et strikkeplagg.

Jeg har strikket størrelse 12-18 mnd, selv om gutten som skal få vesten ikke er mer enn 8 mnd gammel. Babies come in all sizes, sier jo den gode Zimmermann, så før eller siden passer den nok.

Bestefarvest til liten gutt

Størrelse: 12-18 mnd

Garn: Debbie Bliss Baby Cashmerino

Garnforbruk: 150 gram

Pinne nr. 3 + 2,5 til ribbekantene

Mønster: Babyvest fra Drops design

8 kommentarer »

  1. Greta said

    Eg har ikkje tenkt på det slik eg. Men når eg strikker til nokon som ikkje har greie på det, så presiserer eg korleis det skal vaskes, i tillegg til att eg sender med vaskelappen.
    vesten vart veldig fin.

  2. Har aldri tenkt på det før, men selvsagt har du rett! Jeg kommer aldri til å strikke noe i tung bomull, og noen ganger kjenner jeg meg temmelig alternativ i garnvalget sammenligna med en del andre mammaer.. Men jeg er sikker: Ull er trendy!

  3. Hespetre said

    Fin vest!
    Det tar litt tid å strikke på pinne tre, samme hvor lite plagget er. Sånn er nå bare verden.

  4. Matja said

    Den ble bare helt lekker.Minner meg på at jeg har en vest til Vesla liggende som burde vært ferdig.Datt litt av lasset da fellingene var noe merkelige forklaringer på i oppskriften.Den er også i Debbie Bliss garnet og er noe av det beste jeg har strikket i.Ha en fin dag:)

  5. Pinneguri said

    Så utrolig fin den blei, den ser ut til å fylle begge kravene du hypotetisk setter opp at ikke-strikkere forventer av strikka ting! Jeg ble så inspirert, at jeg også har skrevet ut mønsteret. (Men det spørs om jeg får det til så fint som deg …)

  6. Moan said

    Du har gjort en flott jobb! Tror denen går glatt inn under kriteriene Myk og Ser-ut-som-er-kjøpt-i-butikk!

  7. glastrikk said

    Nydelig og supert tips til guttevest. Er satt på lista til høstens prosjekt🙂

  8. […] min kalligraferende svigerinne-søster. Genseren er strikket i Lerke fra Dalegarn og består slik mine tidligere nevnte kritererier når jeg strikker til babyer med mødre som ikke strikker selv. Da må det som kjent være garn som […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

