Rundt og rundt

Da er det atter hverdag, både i det virkelige liv og i bloggen. Da jeg følte meg som verst presset med å bli ferdig med boleroene til bryllupet, trøstet jeg meg selv med å legge opp til en liten barnegenser. Jeg har strikket på den litt av og på de siste månedene og har vel også kjent på at jeg egentlig kunne tenkt meg å legge den vekk for heller å begynne på noe annet. Det er jo alltid sånn, noe annet frister hele tiden mer enn akkurat det man strikker på. Men, genseren var tiltenkt julegaveesken og jeg har disiplinert meg selv til å strikke den helt ferdig før jeg begynner på noe nytt. Det har holdt hardt, for jeg har vært utrolig fristet av litt lekker lilla silketweed som roper etter å bli en genser til meg. Heldigvis seiret disiplinen denne gangen, jeg har til og med festet alle tråder og sydd i knapper!

Mens jeg satt og strikket på erme nr. 2 i sted tenkte jeg litt på at det finnes mange teknikker å velge mellom når man skal strikke rundt på plagg med liten omkrets. For en tid tilbake lærte jeg meg magisk løkke og var litt fascinert av det, men egentlig syns jeg magisk løkke er upraktisk når det er veldig liten omkrets på det som skal strikkes (tenk sokker eller ermer i barnestørrelse). Da blir det veldig mye skyving og draing i rundpinnen og ikke like effektiv strikking. Et annet og enklere alternativ er rundpinner med svært kort kabel, men jeg tror alle som har prøvd 30 centimeters rundpinner kan være enig i at det er fiklete og trangt og gir veldig lite ergonomisk tilpasset strikking.

Da står man igjen med strømpepinner eller strikking med to  rundpinner. Prinsippet er nøyaktig det samme: man lager en sluttet krets ved å bytte pinne underveis i strikkingen. Kabelen på rundpinnene har på mange måter den samme funksjonen som pinne 3 og 4 i et sett med strømpepinner og når du har strikket ca halvparten av maskene bytter du pinne og begynner å strikke på rundpinne nr. 2.

Genseren er strikket i Lerke fra Dalegarn, et overraskende mykt og fint garn. Jeg har brukt pinne nr. 3 og har fått et bløtt og lekkert resultat.

Stripegenser

Størrelse: ca 1 1/2 år

Garn: Lerke fra Dalegarn

Garnforbruk: under 200 gram

Pinne nr. 3

Mønster: utgangspunkt i et mønster fra 1980, men det aller meste er forandret underveis

7 kommentarer »

  1. Fin genser!!! Lerke er et utrolig godt garn, og det holder seg veldig bra i vask etter vask. Jeg strikket noen luer av det i fjor, men kunne godt tenkt meg å lage noe litt større også.
    Ha en finfin helg!

  2. HusmorNom said

    Så søt den vart! :o)

    Du er jammen meg flink og disiplinert!

  3. Ruth said

    Herlig liten genser. Jeg strikker med 30 cm rundpinner og har funnet ut selv om det er trangt og ekkelt til å begynne med så går det greit. En må bare passe på å ikke holde pinnenne for hardt.

    Og så må jeg få gratulere med brullup og nydelige boleroer. Vakre bilder og vakkert brudepar.

    Ha en flott og riktig magisk helg.

  4. Greta said

    Flott genser, og eg syns det var bra at du gjorde den ferdig. Da er jo julegaven ferdig.
    Syns du brukte liten pinne på det garnet da. Eg bruker 3,5 og 4 på lerke. Lerke er eit fantastisk garn. Bruker det mer og mer.
    Liten rundpinne syns eg blir forknotete. Bruker to store rundpinner no når eg strikker kjolen til søsteren. For det vert for mange masker på ein pinne. ellers så syns eg det er greit å bruke 5 pinner også eg på små ting.
    Ha ein fin lang helg og ein super 17. mai

  5. Den ble kjempeskjønn!!!! Tipper du er glad det ikke ble en UFO utav denne=D

  6. Så utruleg søt gensar!

    Eg har endå ikkje lært meg magisk løkke, her går det i rundpinnar når eg strikkar ermer. Men eg får sånne «hakk» mellom kvar pinne, så det er kanskje på tide å læra seg ein annan teknikk.

    Ha ein fin helg!

  7. Matja said

    Nydelig genser og lekre farger.Fortjente så absolutt å bli ferdig:)Liker veldig godt Lerkegarnet jeg også.Holder seg veldig fint i vask.Ha en flott helg:)

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

