Behørlig testet bolero

Tusen takk for alle de hyggelige tilbakemeldingene på forrige innlegg! I dag er det akkurat en uke siden bryllupet og jeg er fremdeles på en annen planet. Jeg hadde ikke helt trodd det på forhånd, men det å gifte seg var en veldig sterk opplevelse, på flere plan. Når jeg tenker tilbake på 24. april 2010 vil jeg for alltid tenke på en helt magisk dag hvor vi som var blitt rette ektefolk svevde rundt på skyer og følte oss som filmstjerner, med masse mennesker som vi er veldig glade i rundt oss. Anbefales!

Med brudeslep

Boleroene viste seg å være noe av det lureste jeg har strikket noengang. Dagen før bryllupet snødde det og jeg var alvorlig bekymret for om vi ville gå rundt blåfrosne hele bryllupsdagen. Men boleroene dekket fint i ryggen og nakken og holdt oss passelig tempererte, til tross for intrikat hullmønster. Det lønte seg å bruke mye tid på å finne riktig oppskrift og modell før jeg gikk i gang med å strikke boleroene.

Forseggjort mønster på ryggen

Jeg syns det var viktig at de dekket så lite som mulig av fronten på kjolen, samtidig som jeg ønsket at ryggen skulle være litt mer enn vanlig dekorativ. Det som gjorde at jeg bestemte meg for dette mønsteret var det lille «slepet» bak, det gjorde jakken akkurat litt «brudete» og uvanlig.

Varm og litt pusete

Garnvalget ble avgjort litt tilfeldig, jeg valgte det mest passende garnet de hadde i butikken, for jeg hadde rett og slett ikke tålmodighet til å vente på internettbestilt garn. I ettertid er jeg veldig godt fornøyd, både med at det ble Rheuma Thermal Wolle og at det ble kant med tynn mohair i tillegg. Schachenmayr Nomotta Rheuma Thermal Wolle er i utgangspunktet tenkt til ullundertøy og leddvarmere, derav navnet «giktgarn». Garnet er veldig mykt og tynt, men holder varmen overraskende bra. Det garnet ikke holder bra, er fasongen. Til et hullstrikket plagg er dette bare en fordel, for da slipper du å blokke noe særlig etter vask og trenger ikke å være redd for at mønsteret skal trekke seg sammen når du bruker plagget.

Og behørlig klemmetestet

Våre boleroer tålte fotografering hos fotograf, biltur i en stilig Amazon fra 1964, vielse og påfølgende omhyggelig klemming av 60 gjester uten at så mye som en mønsterrapport snurpet seg sammen. De sørget også for at vi holdt ut i 10-12 grader uten å fryse en eneste gang.

Og hvis noen skulle ha tvilt: bolero nr 2 var ferdig blokket allerede tidlig i uken før bryllupet!

10 kommentarer »

  1. rigmor said

    utrolig flotte:) Ja både bruder og boleroer! kos deg i lykkerusen, den varer lenge!🙂
    ha en flott helg videre!

  2. For noen herlige stemningsbilder! Ser ut til at dere hadde en strålende dag! Og dere er nydelige, bolero eller ei! Takk for tips om garn. Har en giktplaget mor så sånne tips kommer godt med!=D
    Nå har jeg blogget kjolen min!!!!!!=DDDD

  3. Moan said

    Nydelige!🙂

  4. lise said

    Nydelige boleroer – og veldig nydelig brudepar!

  5. Hespetre said

    Det ser ut som dere hadde en god dag.
    Gratulerer igjen!
    Kom alle gjestene frem?

    • Unsepus said

      De aller fleste kom heldigvis frem, den eneste som ble sittende «askefast» var en god venninne som ikke kom seg videre fra USA.

  6. Greta said

    Dere vart så vakkre i dei supre boleroene. skikkelig fine. Klart du er i lykkerus, man skal vere det. Det hender eg er det fremdeles eg. etter 30 år, men har ikkje vore det heile tida da🙂
    flott at dagen vart så vellykka, det såg jo litt «askemørkt» ut ei stund. Lykke til videre begge to

  7. Ingrid said

    Nydelig bolero, hvor fant du oppskriften hen? Var den vanskelig å strikke med det mønsteret, og var det mye montering?

    • Unsepus said

      Så hyggelig at boleroen falt i smak🙂 Oppskriften er kjøpt her: http://www.stolenstitches.com/pattern-shop/summer-affair/
      Boleroen var ikke vanskelig å strikke og er bygget opp såpass lurt at det ikke er noen montering overhodet når man har felt av. Jeg tror nok at oppskriften ikke er så bra til nybegynnere, men har man strikket litt før, skulle det ikke være noe problem å strikke etter den. Lykke til🙂

  8. Gratulerer! Ja, er det ikke deilig aa gifte seg??? Nydelige bilder – ser ut som det var en fantastisk dag! Og saa flotte boleroer!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

