Hengehoder

Jeg har vanligvis ganske grønne fingre. Pelargoniene mine elsker meg, sommerblomster trives, altanen min er frodig og blomstrende hele sommeren. Men avskårne blomster har jeg ikke alltid like stort hell med. Som ledd i bryllupsforberedelsene prøver vi å finne ut hva slags blomster vi har lyst til å pynte med. Siden vi er litt fargeglade og friske i smaken til vanlig, har vi lyst til at bryllupsdekorasjonene også skal reflektere dette. Min svigerinne foreslo derfor ranunkler i friske farger, fordelt i enkle vaser på bordene.

Som en god bridezilla kjøpte jeg derfor inn en bukett (riktignok hvite, men man skulle jo tro at egenskapene er like uavhengig av farge) og satte dem pent i en vase. Hensikten var å se hvordan de ville holde seg til dagen etter – for vi skal nemlig pynte bordene et døgn før selve festen tar til.

Som dere ser skal vi ikke ha ranunkler i bryllupet – men hva har jeg gjort feil??

8 kommentarer »

  1. Har du vatna dei? Dumt spørsmål kanskje, men gartnarmamma seier at ranuklar treng mykje meir vatn enn folk trur. Dei skal visstnok vera veldig fuktige.

  2. Eh, det gjald visst ranuklar i potte, ikkje avskårne. Så då var du like langt, gitt.

  3. Ingen aning, kanskje de er allergiske mot katter???

  4. annalovinda said

    Eg har det same problemet med ranunklar, men eg fekk eit tips vedr juleroser som kanskje kan brukast: Snitt stilkane med eit langt skrått snitt slik at dei kan ta opp mykje vatn.
    Men sidan ranunklar er litt vanskelige trur eg kanskje eg ville brukt Gerbera istaden, litt kjedligare men mykje meir safe, i alle fall viss du har ståltråd rundt stilken, spør på blomsterhandlaren så viser dei deg.

    Lukke til!
    Annalovinda

  5. strikkepanja said

    Fikk du noen råd i blomsterbutikken? Jeg bruker alltid å gjøre som jeg får beskjed om der og det bruker å gå bra, selv uten spesielt grønne fingre😉 Hva med nelliker? De er veffal ikke vanskelig å få til.

  6. torhild said

    hei. Kjøpte en bukett med blomster til påske og tok dermed utfordringen med å ha disse blomstene i bukett for å teste ut ditt problem. Ja ikke hvet jeg, men mine står stramt og fint uten ‘hodeheng’; de står forholdsvis fritt blandt de andre… Har riktignok kuttet stilkene veldig skrått og satt i lunket vann med blomsterfor (eller hva nå det heter..) Etter hva jeg kan se av blidet: er blomstene ganske store? Mine ser i forhold mindre ut. Kan du skjekke med blomsterbutikken hvor ferske de er?? Kanskje jeg har bedre tilgang på ferskere blomster; skulle tro de importerte uansett tatt årstiden i betraktning?? Ville jo være synd om du ikke kan bruke de da de er lekre. En tidkrevened jobb vil kanskje å være å surre stilken med en tynn ståltråd? I alle fall lykke til med videre forberedelser!! Hilsen Torhild, Nederland

  7. Quiltefia said

    Hei!! Jeg er helt gæren etter ranunkler, og kjøper dem jevnlig!! De pleier å stå nesten en uke!! Men når jeg kjøper dem, «renser» jeg dem godt, dvs jeg tar vekk små stilker og en del blader, skråskjærer før jeg setter dem i kaldt vann. Tror du har hatt litt uflaks?? Morsom gul tapet!! Jeg har sett på den også…..Lykke til med forberedelser til bryllup!! Hilsen anneK:-)

    • Unsepus said

      Artig å høre at «alle andre» er heldige med sine ranunkler! Jeg tror nok at jeg var uheldig med mine i utgangspunktet, jeg måtte kaste flere av blomstene i bunten fordi stenglene var blitt slimete/gått delvis i oppløsning. Så de har sikkert ikke fått helt god behandling hos blomsterhandleren, før de kom til meg. Jeg er enig i at det er nydelige blomster🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

