Og så hekler vi litt til

Det går trått med bryllupsboleroen for tiden, men til gjengjeld går det litt bedre med boleroens litt hjernedøde tremenning – den gigantiske heklede bestemorsruten. Det er på en eller annen måte litt avslappende å ha en veldig enkel og repetetativ ting mellom hendene, med bare én løs tråd å holde styr på og ingen telling og følge-med’ing utover det man kan gjøre nesten i søvne.

Jeg er imidlertid forundret over hvor utrolig mye garn som går med til bestemorshekling! Selv om størrelsen på ruten min foreløpig er et sted mellom kattepledd og babypledd har det gått med mye garn og mye hekleri så langt. Jeg vil ikke si at et sånt teppe er særlig godt egnet til restegarnshekling, i tilfelle må man i alle fall ha ganske velvoksne rester å jobbe med. Den foreløpig ytterste rosa raden min er heklet med brorparten av et ubrutt nøste Shetland soft, og det er et drøyt garn med rikelig løpelengde per nøste. Men det blir friskt og morsomt og akkurat sånn som jeg hadde forestilt meg det. Og fy så vanedannende! Jeg sitter her og tenker på grytekluter og putevar og stoltrekk og i det hele tatt. Kanskje like greit at tiden ikke strekker til til alle gode påfunn…

3 kommentarer »

  1. Greta said

    Da ver t det med tiden masse fint hekla fra den dama der. Dette teppet blir i alle fall kjempelekkert.
    Du må sørge for å få boleroen ferdig før brylluppet. Når var det det var da?
    spnet på å sjå den og eg. Ha ei fin påske vennen

  2. Hespetre said

    Fiiine farger!

    Det pleier jo ikke være en stor rute, det er nok det som er greia. Hehe.

  3. HildeC said

    Jeg er enig i at bestemorruter er utrolig vanedannende. Jeg har heklet fem store tepper, og har ennå ikke fått nok. Jeg har flere tepper innabords som bare må ut på et eller annet tidspunkt. Men det går med mye garn som du skriver, så det blir ganske dyrt. Jeg er enig i at det er noe meditativt og avslappende med det, og jeg tror det er det jeg liker så godt. Man kan bare la tankene vandre, eller sløve foran TV’en, la heklekroken gå av seg selv og likevel gjennomføre et ganske stort prosjekt.
    God påske😀

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

