Fra fredagshekleriet

På fredag kveld fant jeg ut at det var på tide å lære seg å hekle oldemorsruter. Det er ikke første gangen jeg har tenkt på det. Jeg har sett freshe og fargerike puter og stoltrekk, store pledd og grytekluter og har tenkt at jeg også har lyst til å lage noe sånt. En av tingene som har tiltrukket meg er den litt uventede og uvanlige sammensetningen av farger man ofte ser i oldemorsrutene. Knall rosa og oransje gir et energikick som kan heve en middels dag til noe litt mer ekstraordinært.

Stort sett har det blitt med siklingen på fine bilder jeg har funnet på Ravelry eller i andres blogger. Jeg har riktignok kjøpt inn 3 nøster Mandarin petit i psykedeliske farger, med tanke på grytekluter, men de nøstene tror jeg fremdeles ligger i posen jeg bar dem hjem i. Jeg har også konsultert bunnen av garnskapet, gått gjennom samtlige nøster Safir ullgarn og sortert dem etter fargenyanser. Ideen var å lage et teppe av dem og samtidig bli kvitt en del garn fra skapet, men i et øyeblikk av selvinnsikt gikk det vel opp for meg at dette var noe jeg kom til å begynne på, men ikke fullføre.

Men på fredag kveld følte jeg både for å lære noe nytt og å kvitte meg med en del av smånøstene med Shetland soft som lå og tok opp plass. Tanken er å lage en stor oldemorsrute. Humøret skal få bestemme hva det ferdige produktet blir. Hvis det ikke er så veldig gøy å hekle blir det et teppe til Malsen, eller kanskje en sofapute. Hvis interessen vedvarer blir det kanskje et babyteppe. Og hvis det viser seg å være helt vidunderlig vanedannende, så blir det et pledd til sofaen. Jeg har i alle fall mengder av Shetland soft å ta av, så det skal ikke stå på mangel av garn. Lurer forresten på hvor stort pleddet ville blitt om jeg hadde heklet opp hele varebeholdningen til Malsen og Mor?

Jeg er i alle fall forbi gryteklutstadiet allerede og sikter meg inn på Malsenteppe-størrelse.

7 kommentarer »

  1. Matja said

    Stå på,det blir kjempeflott.Liker fargene du har valgt veldig godt.Vurdere å lage babyteppe i den teknikken.Slipper unna en masse ruter som skal monteres etterpå:)Ha en flottt dag:)

  2. Så flink du har vært som har lært deg noe nytt!=D
    Malsen vil garantert bli glad for et nytt teppe i sommerlige farger! Keep up the bestemoring!
    Strikkeklem
    -Gakka

  3. Greta said

    God vårformiddag. Alt du kan🙂
    ein kan viss ein vil og viss ein vill ting nok så får ein det til.
    Dette vert skikkelig herlig og eit gladteppe. Tror det vert litt større enn det Malsen har bruk for. Kven veit, det er vel berre du og kanskje Malsen.
    ha ein fin vårdag

  4. Nå kjente jeg at det begynte å krible litt i heklefingeren. Men jeg får kanskje gjøre ferdig det teppet jeg holder på med først… Å lage én stor rute er jo veldig lurt, for da er det ingen montering, og du kan gi deg når du vil. Og fargene er freshe!

  5. strikkepanja said

    Så flott teppe! Jeg er overbevist om at du kommer til å synes dette er gøy så lenge at det blir et lekkert sommerteppe som dekker både deg og din fru😉

  6. Marit said

    Det høres spennende ut å begynne på noe og ikke vite hva det skal bli:)
    Jeg har også forsøkt meg på de rutene – synes de er kjempeflotte – men med alle de trådene å feste fant jeg fort ut at det ikke var min greie. Skulle ønske jeg synes festing var gøy eller meditativt slik jeg har lest at andre synes det er.
    Mine ruter ble ganske fort rukket opp igjen.

    Lykke til og så håper jeg du liker det og fortsetter, men det vil vel ikke Malsen?

  7. strikkepanja said

    Hvor stort har det blitt nå da?

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

