Tilfeldighetenes makt

Tusen takk for mange gode garnforslag etter forrige post. Jeg har tenkt mye på de forskjellige garnene og lurt på hva som vil bli penest og lekrest («jammen, er det tynt nok? For mye pus? For varmt? Åja, det garnet er jo såå mykt»). Jeg har også sett gjennom endeløse lister med mønster og oppskrifter. Til slutt falt jeg for en blondestrikket sak som skal strikkes i veldig tynt garn (over 500 meter per 50 gram, kvalifiserer det som sytråd?). Men nå er jo ikke veldig tynne garn det som er lettest å finne  i garnbutikker i Norge – og jeg er sånn som vil begynne med EN GANG når jeg først har klart å bestemme meg for hva jeg skal strikke.

Og her kommer tilfeldighene inn i bildet. Jeg fant nemlig ut at det befinner seg en garnbutikk i samme bygg som tannlegen min. Etter over 10 år hos samme tannlege fant jeg dette ut. Nå er det jo ikke så artig å gå til tannlegen, men når man vet at man med god samvittighet kan unne seg noe snop i garnbutikken rett etterpå, da går alt så bra så. Det blir nesten samme effekten som de små ringene med hjerteformet «stein» man fikk hos skoletannlegen da man var liten.

Med oppskriften i bakhodet gikk jeg altså på jakt i en garnbutikk med et gjennomsnittlig utvalg av stort sett norsk garn. Jeg letet etter hvitt og tynt og mykt. Og da måtte det jo bli slik at jeg landet på det eneste garnet som sånn noenlunde passet til kravene: Schachenmayr Nomottas Rheuma Thermal Wolle. Det er utrolig mykt og deilig og ser ut til å gjøre jobben som det skal.

Boleroen strikkes som et rektangel som skal maskes sammen for å lage ermer. Rundt resten av åpningen skal det strikkes på en ekstra kant. For å slippe å plukke opp tusenvis av masker har jeg brukt et midlertidig opplegg, laget ved hjelp av heklenål og litt garn i en annen farge. Jeg er omtrent halvveis i rektangelet mitt nå, men det går ikke veldig fort unna. Store mønsterdiagram som ikke lar seg memorisere egner seg veldig dårlig til TV-strikk, så det har gått med en del tid til å telle seg bakover for å finne ut nøyaktig hvor feilen er blitt gjort.

Til kanten rundt vurderer jeg å bruke en tråd med Plumet eller annen veldig tynn mohair i tillegg, og kanskje noen perler. Det skal jo være litt ekstra når man skal gifte seg, eller?

10 kommentarer »

  1. Dette blir fint! Jeg har hørt mye positivt om det garnet, men har aldri prøvd det selv. Det blir vel ferdig-bilde etter hvert?
    Bryllupsboleroer og -sjal var ikke oppfunnet da jeg giftet meg for ca 100 år siden. Så vi var nødt til å gifte oss om sommeren, alle sammen, for ikke å fryse i hjel. Og de som giftet seg om vinteren, måtte stille i bunad for å holde varmen. Så bryllupsbolero er en veldig god ide!

  2. Det ser lovende ut! Hva heter mønsteret? *nysgjerrig*
    Jeg har allerede bestemt meg for hva jeg skal ha som tilbehør den dagen jeg gifter meg: Shetland tea shawl! Og jeg har booka mamma til å strikke det!=d Nå Må bare gubben fri;)

  3. strikkepanja said

    Ble det ikke noe pus?

  4. Greta said

    Så bra at du fann det garnet du ville ha. Det blir sikkert kjempelekkert. Er spent på å sjå både den og deg i heile stasen, for det får vi vel sjå?Lykke til med prosjektet. Stor klem fra Greta

  5. Marit said

    Dette høres spennende ut!
    Jeg håper du viser oss hvordan det blir til slutt.

  6. Camilla said

    Har strikka eit sjal i det garnet, og vart særs godt nøgd. Trur nok det skal passe flott til ein bryllupsbolero. Gler meg til å sjå resultatet🙂

  7. annalovinda said

    Så fint det ser ut! Det blir spennende å se!

    Ellers vil jeg bare si at jeg har laget Praktiske Petra og er så fornøyd med sjalet! jeg lagde det en gang før jul (tror jeg) og det har hengt på meg siden, så nå skal jeg igang med flere! Jeg har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har kjøpt garn hos deg, men har måttet innføre kjøpestopp på grunn av stort lager, men når jeg en gang kommer over det lover jeg å handle hos deg :o)

    Annalovinda

  8. AnitaK said

    Så lekre bilder, boleroen blir sikkert kjempefin. Gleder meg til å se ferdigbilder!! Ha en flott dag

  9. Eira said

    Jeg har heklet et brudesjal i det garnet, og nå holder jeg på med et babyteppe. Det blir utrolig lett og mykt. På brudesjalet la jeg til noen perler i kanten for å vekte det ned litt så det skulle falle pent over skuldrene.

  10. Margrethe said

    Lenge siden jeg hadde vært innom her. Sånne rektangelboleroer er jeg veldig glad i, blir spennende å se hvordan din blir. Lykke til med bryllupsforberedelser!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

