Hei garneksperter! Hjelp?

Da vi valgte bryllupsdato i slutten av april var vi ganske sikker på at vi ville få flott vårvær med sol og fuglesang og i det hele tatt. Men det var jo før vi ble velsignet med den lengste og mest snørike vinteren på uminnelige tider. Nå har vi begynt å tenke på at det kan bli litt kjølig med ermeløse kjoler uten noe over skuldrene, i alle fall frem til vi er blitt oppvarmet innenfra av champagne og lykkeønskninger. Så det føles påkrevd å starte prosjekt bryllupsbolero.

Jeg har snust frem noen oppskrifter som jeg kan spinne videre på – det er nemlig et par krav som en bryllupsbolero er nødt til å oppfylle. Den skal ikke være for lang, den skal ikke skjule for mye av forsiden på kjolene og den må være lett og diskret.

Men jeg sitter fast på garnvalg. Og der håper jeg at dere kan hjelpe til. Hvilket garn ville dere ha strikket en bryllupsbolero i? Jeg ser for meg noe lett og lekkert og ikke alt for tykt, men kanskje med litt pus?

17 kommentarer »

  1. tid4meg said

    Sjekk på http://www.garnstudio.com Der har de masse fine gratis oppskrifter og fine garn alternativer. Lykke til.. og gratulerer..🙂

  2. annalovinda said

    Bryllup fordrer jo cashmir? Hvis budsjettet tillater det?
    Lykke til og jeg satser på at i slutten av april titter vårsola frem for fullt, innen da har jeg nok ca 30 søte små lam som vil ha godt av litt vårsol på kroppen de også ;o)

  3. Greta said

    Eg er ingen ekspert på garn. har nok prøvd altfor få. men eg tenkte no mer på en fin bommulsgran eller kanskje blanding av bommul og ull. Tynt og lekkert balndingsgarn. For det vert fort varmt og eg tror ikkje att det vil passe kjolen med for mye pus.Vel nå har eg jo ikkje sett kjolen da, så kva veit eg. Men det første som datt ned i hodet mitt var tynt blandingsgarn, kankjse litt blankt.
    lykke til i alle fall. Med både valg av garn og heile greia.

  4. strikkepanja said

    Hva med alpakka og kid silk? Varmer godt og passe pusete🙂 Det er jo mulig å få tak i ganske tynn alpakka slik at den ikke blir for tykk heller, f.eks Inca (Rauma).

  5. vibeke said

    Jeg tror jo faktisk Shetland soft kan bli kjempefint også jeg. Har lagd et nydelig florlett sjal i 2-tråds fra Nøstebarn, som jeg godt kunne brukt som bryllupssjal. Kanskje med en tråd fairytale eller noe liknende for mer pus? Lykke til uansett!

  6. lise said

    Angoraullen fra Nøstebarn blir sikkert rålekker!

  7. Så flotte boleroer! Syns den øverst til venstre var flott og elegant. Jeg ville valgt et diskret, litt matt garn – f eks merinoull, eller Lerke (50% ull/50% bomull) hvis ull blir for varmt. Men nå er det jo ikke jeg som skal gifte meg da… Forresten blir det sikkert lekkert og luftig i Shetland Soft også – lyseblått f eks. Jeg ville ikke valgt pu – men det er sikkert fordi jeg vokste opp på 60-tallet og assosierer boleroer i pusegarn med sengejakker (et fenomen som eksisterte dengang, men som heldigvis har dødd ut).

    Ang bokstavene jeg har brukt på selbuvottene mine:
    Fant dem i Norsk Husflig (bladet) for et par år siden, hvis jeg ikke husker helt feil. De var brodert, og jeg tegnet av fra bildet. Det var jo ikke hele alfabetet, men det var lett å konstruere resten ut fra de på bildet. Men nå aner jeg ikke hvor dette bildet har tatt veien. Det er jo mange fine korsstingsalfabeter, og i gamle strikkebøker hender det også at det er en bokstav eller to. Sjekk på biblioteket. Jeg satset på det helt enkle, det er lettest å lese. Det ble litt skrukkete, men jeg presset lett med strykejernet til slutt.

  8. Ojsann, det skulle stått «Jeg ville ikke valgt puS». Såklart.

  9. Camilla said

    Synest kombinasjon med alpakka og kid silk var eit godt framegg. Strikka ein periode ei rekkje pulsvarmar i med kombinasjonen Inca og Kid silk haze, og dei gjer meg verkleg ei kjensle av luksus. I tillegg synest eg det held seg verkeleg bra. Personleg synest eg Inca frå Rauma er eit av dei beste alpakkagarna.

    Eit anna alternativ er Duo silk, føler det passar fint til eit bryllup. Har berre gode erfaring med det garnet.

    Lykke til med garnvalet🙂

  10. Eg ville valt eit tynt garn, kanskje Shetland soft som nemnt over, på litt tjukke pinnar, så du får ein lett og luftig sak.

    Og angåande alle sokkane, så vert eg dødslei til tider. Somme dagar har eg sokkane langt oppi halsen, men så vert eg no ferdig med dei likevel. Det har vorte slik at sokkar er den tanketomme strikkinga mi. Perfekt som tv-strikk, innimellomstrikk, strikk når eg ikkje veit kva anna eg skal strikka på, osv.

    Men nokre gonger er det skikkeleg kjekt å strikka sokkar også. Som for eksempel når eg strikkar bittesmå sokkar til nabojenta som ikkje har ullsokkar, eller eit nytt par til bestefar som har slite hol på det forrige paret eg strikka til han. Så det går litt opp og ned.

  11. Erica said

    Jeg tror det vil være lekkert med litt glans i garnet, kanskje bittelitt silke? Synes pus høres tacky ut i en slik sammeheng (sorry), tror det vil gjøre seg dårlig til en brudekjole. Mini duett fra Sandnesgarn er tynt, 50/50 bomull/ull og blir veldig lekkert i hullstrikk. Tror ikke det blir for varmt heller. Og det fanger lyset på en flott måte.

    Lykke til på den store dagen!

  12. Trude said

    Du kan jo sjele litt til en kollega, med mindre du har gjort det alt? http://www.pickles.no/annas-bryllupsbolero/2009/8/17/annas-bryllupsbolero.html Der er det også en vintervariant.

    Liker så godt å følge med ii bloggen din, men har ikke hilst på før nå.😉 Lykke til med bryllupsforberedelser! Trude

  13. Har du sett denne?
    http://www.ravelry.com/patterns/library/posh-wedding-shrug
    Aner ikke hva slags garn jeg vil anbefale, men noe litt eksklusivt med cashmir hadde jo vært nice vel?
    Jeg kan anbefale denne butikken forresten: http://www.colourmart.com/ de har veldig god og rask service og prisene er ikke så hakkanes gale heller!

  14. Marthe said

    Heihei! Koselig med vårbryllup! Har ingen forslag til garn, men alpakka er jo utrolig deilig og mykt.

    Jakken med elefantene og den grønne jakken er begge fra 0011 Baby 0-4 år Sandnes Lanett nr 10. Jakken med elefantene er strikket rundt og så klippet opp (alltid like skummelt!).

    Gratulerer med kvinnedagen!

  15. torhild said

    Hei. Jeg strikket ett par sokker til min datter med DROPS Merino Extra Fine DROPS Kid-Silk. De ble så myke og deilige og akkurat passe pusete. Syns vel at dette var litt for eksklusivt garnkombinasjon for sokker, men for en bolero skulle det være ypperlig. Lykke til med valg og strikking. Og ikke minst: bryllup. Hilsen fra Torhild i NL.

  16. torhild said

    Hei igjen…. Lurte litt på om den du viser nederst i venstre hjørne er å oppdrive som oppskrift via internet?? Den ser så lekker ut og jeg kan trenge liten jakke/bolero til en hvit sommerkjole uten ermer (hvilket ikke er helt flatterende akkurat nå med noen kilo for mye :-(…) På fårhånd takk.. Torhild i Nederland

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

